Kategoriat
Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Karkaako markkinointiviestisi käsistä?

Kun järjestät bileet ja ilmoitat siitä kavereillesi sosiaalisen median kautta, bileissäsi saattaa olla kymmenittäin ”kutsumattomia” vieraita. Iisalmen Sanomat kirjoittivat (netti)pääkirjoituksessaan 24.2.2010, kuinka jättibileet karkaavat helposti käsistä. Pienet hipat saattavat paisua ongelmallisiksi megabileiksi, kun sadat ihmiset saavat viestin kaupungin ykkösjuhlista.

Bileiden järjestäjille tämä on siis todellinen ongelma, mutta markkinoinnin kannalta houkutteleva mahdollisuus. Voisiko palveluni ja tuotteeni todella tavoittaa muutaman ihmisen sijasta satoja tai tuhansia – suuremmista määristä ei kai kannata puhua, kun resurssit eivät riittäisi.

Miten markkinointipäällikkö tai yrittäjä voisi oppia bileiden järjestäjiltä?

1. Tarjoa jotain, mikä todella houkuttelee

Tuotteesi, palvelusi ja sisältösi täytyy olla sellaista, että se todella kolahtaa kohderyhmään. Sillä ei ole merkistystä järjestätkö bileitä, tarjoatko arkiruokaa vai saneeraatko viemäreitä. Kaikille on olemassa oma kohderyhmänsä, joka innostuu jostakin. Sinun täytyy vain keksiä se jokin ja muistaa, ettei kaikkia voi kuitenkaan miellyttää.

2. Varmista, että kaikki ymmärtävät, että kaveritkin ovat siellä

Luomalla sopivaa statusarvoa ja vakuuttamalla, että olet alasi mielipidejohtaja kaikki haluavat käyttää palveluitasi ja tuotteitasi. Sosiaalinen media auttaa siinä, että kaverit voivat todella kertoa käyttävänsä palveluitasi ja tuotteitasi.

3. Anna mahdollisuus levittää sanomaa vapaasti

Puskaradio on tehokkain markkinointitapa. Internet-markkinoinnissa sosiaalinen media antaa puskaradiolle aivan uusia ulottuvuuksia, kun suositteleminen on helppoa. Itsekin kysyn yleensä ensin kavereilta kokemuksia ennen kuin teen uusia hankintoja, enkä todellakaan usko olevani ainoa lajissani.

Esimerkiksi, valitessani tilitoimistoa aloittelevana yrittäjänä kyselin tutuilta yrittäjiltä, mitä mieltä he ovat kirjanpitäjistään. Haastattelin noin kymmentä yrittäjää, joista kaikki olivat tyytyväisiä kirjanpitäjäänsä, mutta vai yksi kehui omaansa. Eikä liene yllätys, että siksi valitsin tilitoimistokseni Turunmaan Laskennan – jota itse tuskin olisin edes löytänyt muiden tilitoimistojen seasta internetistä.

Valitse kohderyhmäsi. Tarjoa todella kohderyhmää kiinnostavaa. Laita internet-markkinointikone laulamaan sosiaalisessa mediassa.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *