Kategoriat
Bloggaaminen Sosiaalinen media

Miten blogi lakkautetaan tyylikkäästi?

Rakkaat lukijani, rauhoittelen teitä heti alkusäikähdykseltänne selvittyänne: En ole lopettamassa blogiani.

Kirjoitan siitä, miten blogi on syytä lopettaa, kun sen aika tulee – ja jokaiselle blogille se vääjäämättä tulee joskus.

Kolme tapaa lopettaa blogin pitäminen

1. Lakkaa kirjoittamasta

Blogin voi lopettaa siten, että lakkaa vain kirjoittamasta. Lukijat jäävät ihmettelemään, mihin se blogisti oikein joutui. Jos kysymyksessä on webhotellissa sijaiseva blogi, koko kompleksi saattaa haihtua kuin irrationaalinen pieru Saharaan, kun palvelimen vuokrasopimus päättyy.

2. Pidä tauko

Blogissa voi ilmoittaa pitävänsä taukoa. Tauolle jäämistä ei välttämättä tarvitse ilmoittaa kovinkaan paljon etukäteen, mutta tauon pituuden ilmoittaminen saattaa auttaa vanhojen lukijoiden takaisin saantia. Jos tauon pituutta ei osaa ilmoittaa etukäteen, voi yhtä hyvin aloittaa kokonaan uuden blogin, koska lukijoiden haaliminen saattaa olla kummassakin tapauksessa yhtä vaikeaa.

3. Ilmoita blogin lopettamisesta

Mielestäni tyylikkäin tapa blogin lopettamiseen on ilmoittaa siitä suoraan. Tässä tapauksessa on hyvä ilmoittaa lopettamisen syy. Syy voi olla, mikä tahansa – eli rehellisyys kannattaa tässäkin. Yleisimpiä syitä ovat blogistin ajan riittämättömyys, aihepiirin loppuun kaluaminen ja uuden blogin aloittaminen.

4. Blogistin kuolema*

Hyvä syy blogin päättymiseen on blogistin kuolema. Otan näin synkän aiheen siksi, että vaihtoehto yhden valitseminen bloginsa päättämiseksi saa lukijoiden mielikuvituksen laukkaamaan, eikä kirjoittajan kuolemakaan ole silloin pois suljettu spekulaatio. Kannattaa vähintään ilmoittaa, että hengissä ollaan, mutta muissa kanavissa.

Blogi kannattaa kuopata tyylikkäästi ja kohteliaasti. Hyvin palvellut blogi kannattaa jättää luettavaksi, vaikkei uutta tekstiä enää syntyisikään. Joskus yhdenkin postauksen palsta joudutaan kuoppaamaan. Blogin suunnitteleminen kuitenkin auttaa siihen, ettei siitä tule tynkää hetkellisen päähänpiston seurauksena.

P.S. Tämä blogi-kirjoitus syntyi Jari Parantaisen Gurumarkkinointi-blogin päättymisen johdosta. Jari lopetteli bloginsa tyylikkäästi ja hyvin perusteluin. Toivottavasti Jari jättää, tapansa mukaan, blogin luettavaksi – uusien lukijoiden löydettäväksi ja vanhojen kertailtavaksi.

* Asiakkaille pitää toimittaa enemmän kuin lupaa, siksi luvatun kolmen sijasta neljä tapaa.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

4 vastausta aiheeseen “Miten blogi lakkautetaan tyylikkäästi?”

Hei Janne!
Älä vaan nyt lakkaa kirjoittamasta kun vihdoin ”löysin” siis Ehdin tänne:)
Kiitos!
t.Kismiina

Kiitos Kismiina kannustuksesta! En tosiaan ole lopettamassa blogiani 🙂

Ottaisin mielelläni vastaan vinkkejä ja ideoita aiheista, joista sinä ja muut lukijani haluaisitte lukea. Teema on luonnollisesti internetin sisällöt ja markkinointi. Ideoita minulla kyllä riittää, mutta haluan pyrkiä asiakaslähtöisyyteen tässäkin asiassa 🙂

Hyvä blogi, täytyykin pistää seurantaan.

Itse olen kanssa sillä kannalla, että lomista kannattaa ilmoittaa.

Jos loma on lyhyt, kannattaa artikkeleita ajastaa loman ajaksi tasaisesti.

Jos lopettaa kokonaan, sanoo syyn ja mielellään blogi luettavaksi… Mainoksethan tuottaisi silti…

Tuohon kuolemaan en ota kantaa, sen verran synkkä aihe. Mutta kaikille se joskus tapahtuu…

Kiitos Jyri!

Ajastaminen on tosiaan hyvä keino pitää blogi elossa loman tai muun lyhyemmän tauon ajan.

Hyvän asiantuntijablogin kirjoitukset eivät yleensä hetkessä vanhene, joten blogi voi jäädä elämään omaa elämäänsä – ja jopa tuottaa, kuten totesit Jyri.

Kuoleman otin tosiaan esiin spekulaatioiden takia, en synkistelläkseni 🙂

Useimmat ovat varmaan huomanneet, että Jari Parantaisen Gurumarkkinointi-blogi on herännyt jälleen eloon. Jarin kertoi, että hänen korviinsa oli kantautunut huhuja Edisteen konkurssista. Ediste toimii edelleen ja huhut johtuivat vai siitä, että blogi oli lakkautettu, eikä netissä ollut muutakaan aktiivista viestiä Jarilta ja Edisteeltä.

Jari Parantaisen ja Antti Apusen Gurumarkkinointi-blogia voi siis lukea edelleen osoitteessa http://gurumarkkinointi.fi/

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *