Kategoriat
Markkinointistrategia Nettisivut

Selvitä asiakkaittesi tarpeet nettikyselyllä

Markkinointisuunnitelmaa laatiessasi tarvitset tietoa kohderyhmästäsi. Tehokas keino tiedon hankkimiseksi on nettikysely. Haasteellisinta kyselyissä ei ole tekninen toteuttaminen, vaan kysymysten asetteleminen.

Markkinoinnissa on oleellista tietää, mitä asiakkaat todella tarvitsevat, mitkä ovat heidän ongelmansa, ennen kuin voit tarjota heille sopivaa ratkaisua. Joskus asiakkaan ongelmat tulevat esille siten, että he kysyvät sinulta, mitä voit tarjota ratkaisuksi heidän tilanteeseensa. Toisinaan voit itse kysyä heiltä, kun tapaatte tai olette puhelin- tai chat-yhteydessä.

Laajemman käsityksen asiakkaiden tarpeista saat tekemällä (tai teettämällä) asiakaskyselyn. Kysely voi olla laaja ja kattava markkinatutkimus, mutta kaikilla ei ole siihen rahkeita, eikä oikeastaan tarvettakaan. Vaihtoehdoksi ehdotankin nettikyselyä, esimerkiksi Polldaddy.com-palvelulla.

Online-kyselyn ja -äänestyksen tekeminen

Polldaddyssä kyselyn luominen on melko helppoa. Rekisteröitymisen jälkeen pääsee heti tekemään ensimmäistä kyselyä. Ainoa hankala asia saattaa olla palvelun englanninkielisyys. Jos kielestä ei ole ongelmaa, kokeilemalla ja ohjeita seuraamalla pääsee pitkälle.

Haasteellisempi tehtävä onkin kysymysten laatiminen.

Kyselylomakkeen laatimiseen sisältyvät aina seuraavat vaiheet:

  • selvitettävien asioiden nimeäminen
  • lomakkeen rakenteen suunnittelu
  • kysymysten muotoilu
  • lomakkeen testaus
  • lomakkeen rakenteen ja kysymysten korjaaminen
  • lopullinen lomake

Hyvän lomakkeen tunnusmerkkejä:

  • Lomake on selkeä, siisti ja houkuttelevan näköinen.
  • Teksti ja kysymykset on hyvin aseteltu, lomake ei ole liian täyteen ahdettu.
  • Vastausohjeet ovat selkeät ja yksiselitteiset.
  • Kysytään vain yhtä asiaa kerrallaan.
  • Kysymykset etenevät loogisesti.
  • Kysymykset on numeroitu juoksevasti.
  • Samaa aihetta koskevat kysymykset on ryhmitelty kokonaisuuksiksi. Kokonaisuuksilla voi myös olla selkeät otsikot.

Vastaa nettikyselyyni!

No kuinkas sattuikaan, laadin eilen Polldaddylla asiakaskyselyn. Tarkoitukseni on kerätä tietoa siitä, mitkä ovat sinun yritystoimintasi ongelmakohdat ja mistä aiheista tarvitset tietoa ja vinkkejä? Tiedustelen myös, missä muodossa haluaisit sisällön (blogissa, uutiskirjeessä, jne.).

Kysely on suunnattu yrittäjille ja niille, jotka ovat yrityksissä tekemisissä markkinoinnin kanssa.

Vastapalvelukseksi vaivannäöstäsi saat jatkossa toiveittesi mukaisia artikkeleita ja vinkkejä sekä kyselyn tulokset koostettuna ennen virallista julkaisemista.

Vastausaikaa on toukokuun loppuun asti, mutta vastaamaan pääsee vain sata nopeinta.

Kyselyn täyttäminen vie aikaasi noin kuusi minuuttia ja 48 sekuntia (koekäyttäjien keskiarvo). Klikkaa tästä kyselyyn. Kiitos!

Linkit:

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *