Onko internet ja sosiaalinen media uhka henkilökohtaisille tapaamisille ja kyläilylle?

Tällaisia uhkakuvia on piirrelty internetin alusta asti – ehkä koko sähköisen viestinnän historian ajan. Keskustelupalstat ja chatit ovat herättäneet epäilyksiä siitä, että nuoriso syrjäytyisi ja jämähtäsi omiin virtuaalibunkkereihinsa. Nyt, kun keski-ikäisetkin ovat löytäneet sosiaalisen median (ainakin Facebookin), meidätkin kai pitää tilastoida riskiryhmään.

Aihe nousi esille Olli Kopakkalan blogissa, jossa hän referoi SoMe-guru Katja Presnalin SoMeTime-tapahtuman esitystä. Tänään aiheesta keskusteltiin Radio 1:ssä Kalle Haataisen ohjelmassa, jossa Haataisen vieraana oli Mari Koistinen.

Tiedän, että erityisesti ihmisten kohtaamista korostavissa yhteisöissä ja organisaatioissa saatetaan pelätä, etteivät ihmiset tule enää kokoontumisiin ja seminaareihin, kun yhteisöllisyyttä voi kokea netissä. Pelko on saman suuntainen kuin se, että musiikkitallenteet ja -videot vähentäisivät konserttiyleisön määrää. Vaikutus taitaa kuitenkin olla päinvastainen.

Ennustaminen on vaikeaa, erityisesti tulevaisuuden ennustamisen, kuten Ahti Karjalainenkin aikanaan totesi. Minä en ainakaan näe Suomessa merkkejä siitä, että ihmiset eristäytyisivät päätteittensä ääreen. Erilaisten pelien ja harrastusten kokoamat verkkoyhteisöt ryhtyvät usein jossain vaiheessa puuhaamaan live-tapaamisia.

Uskon, että sosiaalisen median verkostot tukevat live-tapaamisten järjestämistä ja jopa helpottavat henkilökohtaisia kohtaamisia. Siitä yksi osoitus oli SoMeTime 2010 -sosiaalisen median tapahtuma, joka ideoitiin ja organisoitiin verkossa. Itse en ikävä kyllä päässyt osallistumaan, mutta ehkä ensi vuonna, SoMeTime 2011.

Koistinen ja Kopakkala ovat tulkintani mukaan kanssani samoilla linjoilla, etteivät internet-yhteisöt vähennä sosiaalisia kontakteja verkon ulkopuolella.

Yrityksissä tämä liittyy pelkoon siitä, että internetissä ilmaiseksi jaettava tieto olisi pois yritykseltä. Joko niin, että tietotaito vuotaisi kilpailijan hyödyksi tai asiakkaat eivät enää tarvitsisi yrityksen palveluja, kun pystyvät itse hoitamaan hommat etsimällä oikeat oppaat ja vinkit. Pelko on aiheeton tai ainakin jakamisen tuomat hyödyt ovat paljon suuremmat kuin uhat.

Keittiöpsykologin kirjekurssipätevyydellä väittäisin ihmisten käyttäytymiseen liittyvän samat lainalaisuudet asiakkaina kuin muissakin rooleissa. Joten asiakkaaseen verkossa luotu kontakti helpottaa kontaktin ottoa IRL (in real life = aikuisten oikeessa elämässä).

Linkkejä: