Kategoriat
Markkinointistrategia Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Jalkapalloon maalikamerat ja markkinointi internetiin

Jalkapallon uskottavuus on koetuksella, jos Kansainvälinen jalkapalloliitto (FIFA) ei ota videokameroita ja -tuomareita käyttöön kansainvälisissä peleissä. Millään muulla elämän alueella ei taideta perinteeseen vedoten hidastaa ”uuden” tekniikan käyttöönottoa yhtä kiivaasti kuin jalkapallossa.

Germany's goalkeeper Manuel Neuer watches as the ball crosses the line during the 2010 World Cup second round soccer match against England at Free State stadium in Bloemfontein June 27, 2010. England were denied an equalising goal on Sunday when a Frank Lampard shot from 2O metres out hit the crossbar and dropped well over the line.  REUTERS/Eddie Keogh (SOUTH AFRICA - Tags: SPORT SOCCER WORLD CUP IMAGE OF THE DAY TOP PICTURE)

Asia tuli taas ajankohtaiseksi Etelä-Afrikan MM-kisojen ensimmäisellä pudotuspelikierroksella (puolivälierissä), kun samana päivänä Englannin, Saksaa vastaan tehtyä, selvää ”2 – 2-maalia” ei hyväksytty ja Argentiinan paitsioasemasta Meksikon maaliin siirtämä pallo hyväksyttiin maaliksi.

En ole intohimoinen jalkapallofani, vaan otan kantaa enemmänkin juuri tekniikan hyödyntämisen näkökulmasta. Miksi et käyttäisi nykyaikaista tekniikkaa, jos sinulle on siihen mahdollisuus, kuten Fifalla olisi? Asian ymmärtäisi paremmin, jos jalkapalloa pelattaisiin amissityyliin täysin ilman tekniikkaa, eli otteluita pitäisi seurata aina paikan päällä, eikä niitä televisioitaisi ollenkaan.

Sisältömarkkinoinnissa tämä tarkoittaisi sitä, että et jakaisi tietoa yrityksestäsi, osaamisestasi, tuotteistasi ja palveluistasi kuin kirjeellä kysyttäessä ja vastaisit myös kirjeitse – no, ehkä korkeintaan puhelimessa.

Uskottavuutesi vuoksi sinun on syytä tuottaa sisältöä myös internetiin – ainakin kotisivuillesi, mutta mielellään myös blogiin ja muualle sosiaaliseen mediaan. Asiakkassegmentistäsi tietysti riippuu, millaista sisältöä ja miten he sitä haluavat. Vaikka osa kohderyhmästäsi ei käyttäisi internetiä, osa kuitenkin käyttää – koko ajan kasvava osa.

P.S. Kohu sai Puheenjohtaja Sepp Blatterin lupaamaan, että Fifa aikoo tutkia teknisten apuvälineiden käyttöä ottelujen tuomitsemisen apuvälineenä.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

2 vastausta aiheeseen “Jalkapalloon maalikamerat ja markkinointi internetiin”

Mihin asti teknologiaa kannattaa hyödyntää? Eikö videotuomarointi ole näin informaatioteknologia-aikakaudella jo reilusti ajastaan jäljessä?

Emmekö voisi tunnistaa konenäön avulla, oliko kyseessä maali vai ei? Jos voimme vielä ujuttaa tiedon, kuka koski palloon viimeisenä, saamme selville myös onko kyseessä paitsio, sivuraja, maalipotku tai kulmapotku, jolloin emme tarvitse enää rajatuomareitakaan.

Keinoälyn ja älykkäiden materiaalien kehittymisen ansiosta emme tarvitsisi enää päätuomariakaan. Robottiteknologian kehittyessä voimme pian seurata robottien välisiä (=robottivalmistajien välisiä) jalkapallo-otteluita

http://www.youtube.com/watch?v=li66BZbZios
http://www.youtube.com/watch?v=mIEVo06uRcg
http://www.youtube.com/watch?v=XLKKbz2mNyo

Kuka määrittää, kuinka paljon pelissä pitää olla inhimillisyyttä ja teknologiaa?

Kiitos kommentistasi Timo!

Kysymysten sarjaa voisi jatkaa seuraavasti: Mihin oikeastaan tarvitaan jalkapallokenttää, eikö ottelut voitaisi pelata kokonaan virtuaalisesti?

Kuten markkinointinäkökulmastakin, tekniikkaa kannattaa käyttää urheilussa juuri sen verran kuin se välttämätöntä. Jos havaitsematta jääneet maalit syövät pelin uskottavuutta tai nettisivuitta oleva yritys menettää asiakkaita, meillä on ongelma, joka kannattaa yrittää ratkaista.

Tekniikkaa voi tietysti korvata ihmisillä 😉

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *