Suomi24.fi on pitkän linjan suomalainen sosiaalisen median palvelu. Ihan totta, kyllä sitä voi hyvällä syyllä sanoa sosiaalisen median palveluksi.

Suomi24 on ollut olemassa niin kauan kuin minä muistan. Tunnen sen takavuosilta lähinnä ilmaisen sähköpostin ja keskustelupalstan tarjoajana. Allersin ostettua Eniron ulos palvelusta Suomi24-sivustoa uutisoitiin Suomen suurimpana sosiaalisen median palveluna.

Kevään aikana olen tuskaillut seuraamieni RSS-syötteiden kanssa. Järjestelin niitä Friendfeed-palveluun ja iGoogleeni. Samalla tuli haettua syötteet myös Suomi24:n Yrittäjyys- ja Yrityksen perustaminen-palstoilta.

Kun ensimmäiset syötteet tupsahtivat Googleni etusivulle, päätin rekisteröityä Suomi24-sivustolle. Rekisteröityminen helpottaa keskustelujen seuraamista, kun niistä saa sähköpostiin ilmoituksia, kuten Facebookista. Rekisteröitymällä palveluun saa myös oman profiilin, jossa voi jakaa haluamiaan tietoja itsestään muille käyttäjille. Tämä on mielestäni tärkeää erityisesti ammatillisissa keskusteluissa. Keskustelijan uskottavuus paranee, kun ei ole pelkkä puskista huutelija.

Suomi24 Galleria on oikeastaan se osa, joka jossain määrin vastaa Facebookia. Galleriassa voi lähettää viestejä kavereille ja verkostoitua. Varsinaista statuspäivitystä Galleriassa ei ole. Sitä ”vastaa” kaikille käyttäjille lähetettävä tervehdysteksti, johon voi liittää linkin.

Nopealla tutustumisella Suomi24 Galleria näyttäisi olevan aikuisten IRC Galleria – nimeään myöten. Se on myös jossain määrin profiloitunut mainosten ja Treffi-osionsa vuoksi deittipalveluksi. Se ei tarkoita sitä, etteikö palvelussa olisi myös paljon muutakin sisältöä.

Markkinoinnissa (lue: verkostoitumisessa) Suomi24 toimii varmasti samalla lailla kuin muutkin keskustelupalstat. Jos löydät itseäsi kiinnostavan ja toimialaasi liittyvän keskustelualueen, ei muuta kuin keskustelemaan.

Muista kuitenkin kohteliaisuussäännöt ja sosiaalisen median markkinointiin liittyvä lainalaisuudet; Keskustele, auta ja kysele – älä myy, saati tyrkytä.