Kategoriat
Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Facebookin kotimainen haastaja: Suomi24.fi

Suomi24.fi on pitkän linjan suomalainen sosiaalisen median palvelu. Ihan totta, kyllä sitä voi hyvällä syyllä sanoa sosiaalisen median palveluksi.

Suomi24 on ollut olemassa niin kauan kuin minä muistan. Tunnen sen takavuosilta lähinnä ilmaisen sähköpostin ja keskustelupalstan tarjoajana. Allersin ostettua Eniron ulos palvelusta Suomi24-sivustoa uutisoitiin Suomen suurimpana sosiaalisen median palveluna.

Kevään aikana olen tuskaillut seuraamieni RSS-syötteiden kanssa. Järjestelin niitä Friendfeed-palveluun ja iGoogleeni. Samalla tuli haettua syötteet myös Suomi24:n Yrittäjyys- ja Yrityksen perustaminen-palstoilta.

Kun ensimmäiset syötteet tupsahtivat Googleni etusivulle, päätin rekisteröityä Suomi24-sivustolle. Rekisteröityminen helpottaa keskustelujen seuraamista, kun niistä saa sähköpostiin ilmoituksia, kuten Facebookista. Rekisteröitymällä palveluun saa myös oman profiilin, jossa voi jakaa haluamiaan tietoja itsestään muille käyttäjille. Tämä on mielestäni tärkeää erityisesti ammatillisissa keskusteluissa. Keskustelijan uskottavuus paranee, kun ei ole pelkkä puskista huutelija.

Suomi24 Galleria on oikeastaan se osa, joka jossain määrin vastaa Facebookia. Galleriassa voi lähettää viestejä kavereille ja verkostoitua. Varsinaista statuspäivitystä Galleriassa ei ole. Sitä ”vastaa” kaikille käyttäjille lähetettävä tervehdysteksti, johon voi liittää linkin.

Nopealla tutustumisella Suomi24 Galleria näyttäisi olevan aikuisten IRC Galleria – nimeään myöten. Se on myös jossain määrin profiloitunut mainosten ja Treffi-osionsa vuoksi deittipalveluksi. Se ei tarkoita sitä, etteikö palvelussa olisi myös paljon muutakin sisältöä.

Markkinoinnissa (lue: verkostoitumisessa) Suomi24 toimii varmasti samalla lailla kuin muutkin keskustelupalstat. Jos löydät itseäsi kiinnostavan ja toimialaasi liittyvän keskustelualueen, ei muuta kuin keskustelemaan.

Muista kuitenkin kohteliaisuussäännöt ja sosiaalisen median markkinointiin liittyvä lainalaisuudet; Keskustele, auta ja kysele – älä myy, saati tyrkytä.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

8 vastausta aiheeseen “Facebookin kotimainen haastaja: Suomi24.fi”

Suomi24:sta mainostettiin taannoin osuvasti sloganilla ”Suomen suurin vessanseinä” ja suuri osa keskusteluista onkin sitä tasoa. Tämä myös varmaan karkottaa osan asiallisista keskustelijoista.

Suomi24 on kuitenkin niin käytetty foorumi että sen merkitystä ei noin vain voi sivuuttaa. Google PageRank 6/10 on suomalaiselle sivustolle loistava. Tämä tuo myös mahdollisuuden luoda linkki hyvällä ankkuritekstillä omalle sivustolle. Hakukoneoptimoinnin kannalta hyvä saada Googlen arvostamalta sivustolta linkitys omaan sivustoon.

Tosin mielenkiinnolla jään odottamaan millaista törkyä rupeaa sivutuotteena ilmestymään kommentteihin.
Tämän vuoksi on myös hyvä blogin asetuksista määrittää että kommentit eivät ihan suoriltaan mene blogiin. Tiedän muutamia blogaajia jotka tuskailivat törkyviestien kanssa kun eivät olleet hoksanneet asetuksia muuttaa.

Kiitos Pasi kommentistasi ja hyvistä optimointivinkeistä!

Minusta asiallisten keskustelijoiden ei pitäisi kokonaan ohittaa Suomikaksnelosta. Sinun mainitsemistasi optimointihyödyistä ja toisaalta muista markkinointi- ja verkostoitumismahdollisuuksista johtuen. Pitää vain valita asialliset keskustelut, eikä provosoitua asiattomuuksista.

P.S. Minulle tulee roskapostia blogiin sen verran, ettei kommentointi ilman hyväksyntää tule kysymykseen. Haluaisin tosin avoimempaa politiikkaa. Ehkä joku captha-lisäosa voisi ajaa saman asian.

Suomi24 käydessä tulee yleenssä vaan itku silmään, kun lukee keskusteluja.

Sivuston strategiana on selvästi julkaista kaikki mahdollinen teksti ilman mitään moderointia, jotta se saisi paljon kävijöitä hakukoneista pitkän hännän hakusanoilla.

Pasille: PR ei oikeasti kerro mitään sivuston arvosta Googlelle. Tämän lisäksi Suomi24:n keskusteluihin ei saa laitettua html-muotoisia linkkejä, vaan ainoastaan linkkejä joiden tekstinä on verkkosivuston osoite. Foorumit ovat yleisesti aika huonoja hakukoneoptimoinnin kannalta. Niitä hyödynnettiin spämmäämällä niin rajusti parisen vuotta sitten, että Google tiputti niiden painoarvon lähes olemattomiin.

Ollille kiitokset vastauksesta ja oikaisuista!

Foorumien hyöty taitaa olla lähinnä verkostoitumispuolella. Asiallisella osallistumisella saa itselleen asiallisen ja luotettavan maineen. Mikäpä sen tärkeämpää olisi yrittäjälle.

Laitoin hieman epätarkasti aiemman kommentin. On totta että pelkkä PR ei kerro koko totuutta Googlen arvostuksesta. Suomi24:lla on kuitenkin kohtuullisen hyvä arvostus Googlen silmissä suomalaiseksi sivustoksi.

Toisekseen en tarkoittanutkaan linkkien lisäämistä suoraan itse keskusteluun, minne tosiaan ei saa laitettua tekstimuotoista linkkiä vaan galleriaan jonne voi luoda yritykselleen profiilin.

ps. Ollille: Laitoin asiakkaalleni linkin blogiisi verkkokaupan markkinoinnista. Jos vaikka saataisiin yksi verkkokauppias lisää joka edes tajuaa järkevän markkinoinnin merkityksen ja web-analytiikan hyödyntämisen. Harvassa ovat edelleen.

Pasi: Jeps.

Kiitos linkin jakamisesta :). Aina mukavaa saada lisää fiksuja verkkokauppiaita. Ylipäätänsä markkinoinnin/myynnin osaaminen tuntuu olevan aika hakusessa monilla myyntiä harjoittavilla yrityksillä :(.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *