Kategoriat
Hakukoneoptimointi Sisältömarkkinointi

Kuinka käyttää verkkomarkkinointia maailmanlaajuiseen myyntiin

Johdetaan yritystä sitten kodin autotallista maaseudulla tai La Défense-tornien joukossa olevasta toimistosta, on internetmarkkinoinnista viime vuosien aikana tullut olennainen väline. Netin ansiosta yritykset saavuttavat asiakkaita kaikkialla maailmassa ja erittäin kohtuullisin kustannuksin verrattuna internetin ulkopuolella tapahtuvaan, erilaisille markkinoille pääsyyn. Pelkästään tästä syystä suurimmat tuotemerkit – Pepsistä Hermès:en ja American Apparelista Promodiin – ovat lisänneet verkkonäkyvyyttään huomattavasti, vastaten näin internetin käyttäjien määrän jatkuvaan kasvuun (vuosittain yli 11% ), näiden ollessa myös yhä enemmän perehtyneitä verkkohankintoihin.

SEO-tekniikoiden avulla voit hyötyä paikallisten hakukoneiden orgaanisesta liikenteestä saadaksesi hyvän sijoituksen Googlen tulossivuilla, minkä seurauksena sivustosi vierailijoiden määrä kasvaa olennaisesti. Uusimpien tilastojen mukaan 95% hauista, jotka tapahtuvat Googlen ja myös monien muiden hakukoneiden kautta, huipentuvat vierailuihin niillä internetsivuilla, jotka olivat hakukoneen ensimmäisellä tulossivulla (SERP). Tarkemmin sanottuna noin 57% hauista johtaa ensimmäisen listatun sivuston vierailuun, 13% toisen, 9% kolmannen ja ainoastaan 4% neljännen. Käyttäjillä kesti noin160 sekuntia lukea Googlen antama ensimmäisen hakutuloksen lyhyt kuvaus, ja he kuluttivat 130 sekuntia sitä seuraavan, 80 kolmannen ja ainoastaan 40 neljännen sivuston tietojen lukemiseen.

Annetut luvut osoittavat SEOn tärkeyden, sillä kaikki kyseessä olevat tekniikat ovat vertaansa vailla kyetessään takaamaan sivustolle erittäin halutun korkean sijoituksen Googlella. Yritykset, jotka yrittävät voittaa puolelleen kansainvälisen kuluttajakunnan, voivat helposti käyttää kyseisiä tekniikoita ja lokalisoida internetsivustojensa sisällön niin, että kaikista maailman ihmisistä tulee potentiaalinen kohdeyleisö. Internetkäyttäjät ovat yksilötasolla kaikki osana eri yhteisöjä omine erityismieltymyksineen, tapoineen ja tottumuksineen. Tällä on yhä vaikutus heidän tapaansa päättää, huomioida tuotteita ja surffata internetissä.

Sisällön lokalisointi

Nettikaupan asiakkaat saattavat ostaa jotakin, tai sitten eivät. Sivuston kieli on joka tapauksessa tärkeä tekijä ostopäätöksessä. Internetkäyttäjien enemmistö suosii sivuja, jotka on kirjoitettu heidän omalla kielellään ja he myös tekevät mieluiten ostoksia kyseisillä sivuilla; yli 50% käyttäjistä suostuu ostamaan ainoastaan omankielisiltä sivuilta. Tämä osoittaa, että internetsivun sisältöön tulee kiinnittää erityistä huomiota; minkä tahansa sivun käännöksen tulee ottaa huomioon erot, joita koulun penkillä opitun vieraan kielen ja tietyssä maassa joka päivä käytetyn kielen väliltä löytyy. Siksi käytettävien avainsanojen valintaa ei tulisi antaa konetyökalujen kuten Googlen Keyword Tool -ohjelman käsiin. Ammattitaitoinen lingvisti kykenee esimerkiksi kertomaan, mikäli autovakuutus kääntyy ranskaksi luontevasti muotoon “assurance voiture” tai “assurance auto” ja hän osaa myös antaa yleisimmät hakusanat erityistä markkinarakoa varten.

SEO-tekniikoiden lokalisointi

Kun olet kirjoittanut lopullisen versiosi ja huolehtinut ulkoasun suunnittelusta, seuraava askel on luomuksesi sijoittaminen paikalliselle palvelimelle, paikallisten hakukoneiden suosiessa selkeästi paikallisia sivustoja. Samalla tapaa sivustosi osoitteen (URL) tulee olla paikallinen ja erityinen (esim. www.mon-service.fr). Tekstin ja sivun otsikkojen, avainsanojen, kuvausten jne. optimisointi on elintärkeää, sillä hakukoneet lukevat juuri näitä tietoja ja näyttävät ne tuloslistoillaan.

Kunkin maan suosituimpien hakukoneiden valinta kannattaa, sillä näin voit keskittää voimasi. Esimerkiksi Yahoo on menettänyt merkitystään monissa maissa. SEO-strategioiden lokalisoinnin ansiosta saavutat kohdeyleisösi: monet yritykset käyttävät hakukonemainonnan tarjouksia (Pay Per Click), mutta joissakin -esimerkiksi Keski-Euroopan- maissa tämäntyyppisiä mainoksia luetaan hyvin harvoin. Linkkien muodostuskampanjoiden, artikkelien julkaisemisen ja kytkösten tulee aina keskittyä verkkotunnuksesi parhaisiin sivustoihin.

Kustannukset ja hyödyt

Kaikkein yksinkertaisimmat SEO-tekniikat kykenevät takaamaan pysyvän läsnäolon suosituimman hakukoneen tulossivuilla.

Kyseinen sijoituksen paraneminen johtuu linkkien muodostusstrategioista, jotka taas perustuvat sivuston ja linkin sisältävän sivun sisältöön ja tärkeyteen (PageRank, Alexa, SERP-sijoitus, toiminta). Aikaisemmin yritykset tekivät tämän käyttämällä sosiaalista mediaa (Digg, Facebook ja muut samankaltaiset mediat) mutta ne havaitsivat pian, että tämän tyyppisen toiminnan aikaansaama SERPin sijoitusnousu on ainoastaan pieni ja väliaikainen.

Yksinkertaisella linkkien muodostuksella (esim. linkkien vaihto niiden sivustojen kanssa, joilla on sama markkinarako kuin sinulla) saavutetaan hyviä tuloksia paikallisen sivuston julkaisuhetkellä, mutta sen tulokset ovat vähemmän vakuuttavia mitä sijoitusten nousuun, niiden vakavaraisuuteen ja tehtyihin ponnisteluihin tulee. Hakukonemainonnan tarjouksiin turvautuminen on vaihtoehtona, mikäli SERP-sijoitukset ovat erittäin hyvät, sillä orgaaninen hakukoneliikenne on huomattavasti suurempi mitä itse määrään ja toisaalta konversioiden lukumäärään tulee mainostamiseen verrattuna. Ja mikä tärkeintä, se on tosiasiassa ilmaista.

Vahvaan verkkoläsnäoloon liittyvät kustannukset ovat tietysti paljon pienemmät kansainvälisten toimistojen ylläpidon vaatimiin kustannuksiin nähden. Nettisivuston perustamiskustannukset (ja mahdollisesti kääntäminen) sekä ylläpito maksaa vähemmän kuin 1.000 euroa. Listaus on kuitenkin useimmiten jatkuvaa toimintaa. Yhden tai useamman kaksi- tai monikielisen SEO-asiantuntijan palkkaaminen on paras vaihtoehto kansainvälisille yrityksille, jotka suosivat verkkomarkkinointia; nämä takaavat vakautta, hyvää yritystuntemusta ja lojaalisuutta.

Tietoja kirjoittajasta

Christian Arno on brittiläisen Lingo24 -käännöstoimiston perustaja ja toimitusjohtaja. Yrityksellä on yli 4.000 freelance-kääntäjää ja huomattava määrä kokopäiväisiä työntekijöitä, jotka työskentelevät kotoaan käsin. Lingo24-käännöstoimistolla on 120 kokopäiväistä työntekijää neljässä eri maanosassa.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

6 vastausta aiheeseen “Kuinka käyttää verkkomarkkinointia maailmanlaajuiseen myyntiin”

Kiitos rohkeista kommenteistanne Mikko ja Teemu.

Kielenkääntäminen on haastava laji. Kirjoitus on Lingon kääntämä, Christian on kirjoittanut artikkelin englanniksi.

Asiaa artikkelissa on vaikka useampaankin blogipostaukseen.

Tällainen vieraskynä-kirjoittaminen on yksi markkinointikeino, eikä varmasti huono sellainen, eli win-win, kuten Teemu totesi. Itse asiassa vierailevasta kirjoittamisesta voisi tulla säännöllistä blogissani. Kuka on seuraava innokas?

Tarkoittanet vieraskirjoitusta?

Ei kai linkkien määrää voi oikein etukäteen määritellä. Oleellista on se, että linkit ovat jutun kannalta oleellisia ja johtavat pääasiassa lähdetietohin.

Kirjoittajan esittelyyn saa tietysti linkin – kotisivuilleen tai blogiin.

Jos laajempaa kiinnostusta riittää, voihan artikkelille luoda tarkankin ohjeistuksen.

Nettisivun perustamiskustannukset 1000 euroa ei kyllä perustu mihinkään. Ammattilaisen tekemänä hinta on vähintään tupllasti sen ja ilman ammattilaista pääsee palvelinkustannuksilla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *