Kategoriat
Sisältömarkkinointi

6 syytä aloittaa sisältömarkkinointi tänään

Sisältömarkkinointi auttaa ostajaa valitsemaan oikein
Laadukas sisältö auttaa asiakasta tekemään oikeita ostopäätöksiä.

Sisältömarkkinointi on markkinointia, jonka tarkoitus on jakaa asianmukaista ja oleellista tietoa, jotta asiakkaasi olisi helpompi tehdä järkevä ostopäätös. Asiakkaasi kannalta tarpeellinen tieto on sinulla. Tehtäväsi on kertoa se.

Edullinen ja helppokäyttöinen tekniikka mahdollistaa pientenkin toimijoiden sisällön julkaisemisen. Kun tarpeellinen tietoa on jatkuvasti saatavilla, ostaja osaa poimia tarvittaessa tuoreimmat marjat.

Jos kuitenkin vielä epäröit, lue kuusi perustelua sisältömarkkinoinnin hyödyistä.

1. Ostajat etsivät tietoa aktiivisesti

Harva asiaskas tyytyy ensimmäiseen mustikkamättääseen, vaan ostajat käyttävät kaikkia saatavilla olevia tietoja tehdäkseen oikean ostopäätöksen. Siksi he tarvitsevat sisältöjä, joka tekee päätöksistä fiksumpia ja asiantuntevampia. Yritykset, jotka ymmärtävät tarjota tätä, voittavat.

Aiemmin asiakkaat olivat varuillaan, jos tarvittavaa informaatiota ei ollut tarjolla perinteisissä medioissa. Nykypäivän älykäs ostaja osaa erottaa hyvän sisällön huonosta, eikä se haittaa, vaikka tiedon tarjoaa yritys itse.

2. Et voi luottaa perinteiseen mediaan asiakkaiden tavoittamista

Koska ostajat itse päättävät, mitä sisältöjä he lukevat, perinteiset mediat ovat menettäneet lukijoitaan. Sinä tunnet asiakkaasi paremmin ja tiedät, mistä he ovat kiinnostuneita ja miten heidät tavoittaa – olet ehkä jo kontaktissa heihin – toisin  kuin perinteiset mediat, jotka yrittävät myydä sinulle markkinontiratkaisuja.

3. Mediayhtiöiden budjettien pieneneminen laskee sisällön laatua

Jatkuva toimitusten supistaminen ja levikkien lasku aiheuttavat tyhjiön, jonka sinä voit sisällöntuottajana täyttää. Perinteiset mediat kärsivät  liiketoimintamallien muuttumisesta – eivät siksi, että tiedon tarve olisi vähentynyt. Oikeastaan ostajat tarvitsevat tietoa enemmän kuin koskaan.

Laskeva käyrä ei näy pelkästään lehdissä, radiossa ja TV:ssä, kirjakustantamot painivat, Irina Björkmanin mukaan, saman asian kanssa.

Jos kustantamot, suuryritykset tai ammattilehdet eivät tarjoa tarvittavaa tietoa, kuka sitten? Sinä!

4. Myyminen on jatkuvasti haastavampaa

Mitä enemmän ostajalla on tietoa, sitä haastavampaa hänelle on myydä. Paras lähestymistapa on tarjota asianmukaista tietoa oman yrityksen luotettavasta lähteestä. Ensin jaat tarvittavan tiedon ja sen jälkeen tarjoat tuotteita ja palveluita.

Kun pyrit olemaan mielipidejohtaja sekä verkossa että printtimediassa, sinulta kysytään tuotteita ja palveluita ensimmäiseksi. Sitä mukaan, kun sinuun aletaan luottaa ja uskotaan siihen, että olet asiakkaan puolella, voit saavuttaa yhä uskollisemman ja tuottoisamman asiakaskunnan.

5. Tekniikka on niin halpaa, että pienetkin yritykset voivat jakaa sisältöä kohdennetulle asiakaskunnalle

Nykyinen teknologia mahdollistaa kaiken kokoisille yrityksille monenlaisten verkkojulkaisujen luomisen: www-sivuja, digitaalisia lehtiä, uutiskirjeitä. Niillä voi toimittaa suuria määriä tietoa nykyisille ja tuleville asiakkaille yksinkertaisesti ja edullisesti.

Itse asiassa, kohdentamalla, luovuudella ja pienellä ulkopuolisella avulla pienetkin yritykset voivat tarjota suuria kilpailijoitansa paremmin kohdennettua sisältöä tärkeimmille asiakkailleen.

6. Yritykset ovat oppineet tuottamaan toimituksellista aineistoa

Avain onnistuneseen sisältömarkkinointistrategiaan on – arvasit oikein – loistava sisältö. Ostajat osaavat erottaa oleellisen sisällön turhista myyntilöpinöistä, joilla ei ole itseisarvoa.

Aiemmin asiakkaat saivat tietonsa mediajättiläisiltä. Nyt niiden pitäisi saada tietonsa sinulta. Vaikka sinulla ei olisikaan toimituksellista osaamista, voit toimia julkaisijana.

Pyydä apua sisältöstrategioihin, sisällön suunnitteluun ja sen tuottamiseen, vaikka minulta. Kysyminen ei maksa mitään ja investointi järkevään markkinointiin kannattaa aina.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Yksi vastaus aiheeseen “6 syytä aloittaa sisältömarkkinointi tänään”

Tekniikka on halpaa ja julkaiseminen helppoa — kirjoittaminen on kuitenkin vaikeaa. Siksi aika harvassa yrityksessä osataan tuottaa edes tyydyttävää tekstiä, saati sitten loistavia sisältöjä.

Suuret yritykset toki ymmärtävät ostaa toimitustyön viestintätoimistoilta ja sisällön osaavilta kirjoittajilta — samat yritykset ovatkin jo vuosikymmenien ajan käyttäneet asiakaslehtiä sisältömarkkinoinnin välineenä.

Pk-yrityksissä tilanne on aivan toinen. Omaa osaamista ei välttämättä löydy, eikä kirjoitustyötä haluta ulkoistaa. Siksi verkko on täynnä kapulakieltä ja kielioppivirheitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *