Tiikerin vuosi 2010

Tiikerin vuosi vaihtuu helmikuussa jäniksen vuodeksi. (Kuva Flickr.com / Beverly)

Vuodenvaihteen lähestyessä on tapana analysoida kulunutta vuotta ja ennustaa tulevaa. Kysyin asiantuntijoilta,

  1. mikä on ollut vuoden 2010 markkinointihitti ja
  2. mitä he odottavat markkinointivuodelta 2011.

Kysymykset ovat hyvin laajoja. Tästä johtuen vastauksetkin ovat ilahduttavan monipuolisia. Kiitos kaikille vastanneille vaivannäöstä!

Julkaisen vastaukset kahdessa peräkkäisessä postauksessa.

Tältä vuosi 2010 näytti asiantuntijoiden silmissä

Ismo Tenkanen, Konversio-blogi

Digitaalisen markkinoinnin uudet kohdentamismahdollisuudet (joita alettiin Suomessa tarjota v. 2010 aikana).

Esim. markkinoinnin kohdentaminen kiinnostuksen mukaan sen perusteella, missä aiemmin vieraillut;  esim. vieraillut autosivustolla – > todennäköinen auton ostaja lähiaikoina – > kohdennettu viesti autokampanjaan; aivan eri klikkiprosentit ja konversioprosentit verrattuna satunnaiseen ”sama mainos kaikille” -kampanjaan

tai verkkokauppa, jonka sivustolla vierailleita kerätään esim. kuukauden ajan varantoon, ja sen jälkeen kohdistetaan heille markkinointikampanja, jolla saadaan kaupassa vierailleet palaamaan kauppaan. Klikki- ja konversioprosentit (ja keskiosto) jopa moninkertaisia kohdistamattomaan, satunnaiseen kampanjaan nähden. Vain harvat ja valitut ovat vasta hyödyntäneet näitä.

Kirsti Ellilä, Kirjailijan häiriöklinikka -blogi

Kuluvana vuonna olen huomannut, että kirjojen markkinoinnissa on blogien merkitys kasvanut huikeasti. Kustantaja ovat alkaneet ottaa vakavasti sen julkisuuden, jonka blogit voivat tarjota. Tämä on erityisen kiinnostavaa nyt, kun kirjallisuusaiheisten juttujen määrä lehtien kulttuurisivuilla on romahdusmaisesti vähentynyt. Blogit eivät ole mikään uusi sovellus, mutta mielestäni ne ovat nyt alkaneet yhä enemmän vaikuttaa ihmisten ostopäätöksiin. Ihmiset etsivät netistä tietoa kirjoista aivan eri tavalla kuin vielä muutama vuosi sitten.

Pasi Peltola, InternetMarkkinointi Myrsky

Sosiaalisen median hype selkeästi innoitti yrityksiä kiiruhtamaan sosiaalisen mediaan. Rahaa ja aikaa paloi yrityksiltä ja taas ihmeteltiin, kun tuloksia ei tule, vaikka sosiaalisen median piti olla markkinoinnin uusi ihmelääke. Ilmiönä sosiaalinen media nousi kuitenkin Suomessa vuonna 2010 sen verran korkealle, että yksittäisenä asiana se muutti eniten yrityksien markkinointikäyttäytymistä.

Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto r.y.

Angry Birds on varmaan aika monen vastaus. Minulle se tuli ensimmäisenä mieleen, koska se osoittaa, että KAIKKI ON MAHDOLLISTA, jos vain uskoo asiaansa. Turha jäädä murehtimaan ja odottamaan uutta Nokiaa. Pienet, ketterät, innovatiiviset pioneerit ovat Suomen uusi Nokia.

Jussi Junikka, Viestintätoimisto Suodatin

Yksi suurta riemua tuottava asennemuutos omasta näkökulmastani on, että yhä pienemmät yritykset osaavat ostaa markkinointiviestinnän palveluita. Tee se itse -yrittäjiä mahtuu varmasti aina joukkoon, mutta palveluita osataan hyödyntää entistä mukavammin. Erityisesti iloa herättää muutos sisältöihin suhtautumisessa. ”Osaanhan mä itsekin kirjoittaa” -asenteen viimeisten henkäysten kuunteleminen on enemmän kuin tervetullutta musiikkia tekstitaiturin korville.

Keski-Suomen alueelta pitää nostaa erikseen esiin Jyväskylän Forumin remontti. Kun kauppakeskus on aivan sekaisin, kaikki on tukossa ja meteli pahimmillaan sietämätön, on hankala uskoa, että remppa voi olla iloinen asia. Brändäys kuitenkin toimi. ”Paukutamme paremman Forumin” -slogan tarttui mieleen ja ostoksillakin kärsi käydä, vaikka häiriöitä oli. Ja tulos puhuu puolestaan: hienohan siitä tuli, taatusti edellistä parempi. Iloinen remppa lunasti lupauksensa.

Hanna Takala, Zento Ltd.

Nimenomaan asenne vaikutti mielestäni eniten kuluvana vuonna, tai siis sen muutos. Mindsetti läsnäolojen suhteen on lähtenyt ihan oikeasti muuttumaan ja hommaan on saatu juurrutettua hieman ”entäs sitteä”. Sosiaalisen median evankelioinnin ja jorinan sijasta tajutaan oikeasti strategisoida ja sehän nyt tekee markkinoinnillekin hyvää, kun on pelisääntöjä.

Mikko Piippo, Apusana

Vuonna 2010 sisältömarkkinoinnin käsite tuli selvästi aikaisempaa tunnetummaksi, ainakin alaa seuraavien piirissä. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että toistaiseksi digitaalinen sisältömarkkinointi ja hakukoneoptimointi eivät ole niin kiinteässä vuorovaikutuksessa kuin ne voisivat olla. SEO-konsultit optimoivat sivuja ja hankkivat linkkejä rahalla – laadukas sisältöhän keräisi linkkejä ja toisi liikennettä sivuille joka tapauksessa.

Laadukas sisältö on parasta hakukoneoptimointia!

Heli Sirkiä, Imago ja osaamisen markkinointi -blogi

Tämä vuosi oli sosiaalisen median tulon vuosi Suomeen. Kirjoilijoiden brändäyksestä käytiin tiukkaa keskustelua, samoin yrittäjien brändäys nosti päätään. Alkuvuodesta nostaisin merkittävänä tekona tai tapauksena Digitaalinen jalanjälki kirjan ja erityisesti sen lanseerausmarkkinoinnin, joka oli Suomen oloissa sangen innovatiivinen. Sen myötä myös käsite digitaalinen jalanjälki tuli tutuksi ja sosiaalisen median merkitys markkinoinnissa ja asiakaspalvelussa avautuu tulevaisuudessa ehkä eri tavalla.

Pienemmässä yhteisössä henkilöbrändäyksen suunnannäyttäjiä olivat Rautasilta vauhdikkaalla Pecha Kucha -esityksellään, jossa hän laittoi persoonansa peliin ja avasi henkilöbrändin käsitettä konkretiatasolla. Toinen yrittäjän henkilöbrändäys teko – tai ehkä sattuma oli Kaivuri-Jukan aikaansaama Facebook-ilmiö. Kun kiinalainen kaivuritehtaan päämies lensi Suomeen ja kertoi ihailevansa Mutasen sisua – se on jo maininnan arvoista. Ryhmässä on tälläkin hetkellä yli 100,000 jäsentä.

Johtajabrändi puolella kiinnitin huomiota Nokian Stephen Elopin uudentyyliseen, työ- ja yksityisminää yhdistävään viestintätyyliin. Saimme lukea myös muutaman muun huippujohtajan henkilökuvia lehdistä. Kansainvälisesti nostaisin esiin Facebookin Mark Zuckerbergin proaktiivisen otteen henkilöbrändäyskessä, kun FB-elokuva antoi hänestä jotakuinkin negatiivisen kuvan. Tämä osoittaa mielestäni hyvin, miten tärkeää myös yritysjohtajien henkilöbrändäys on.

Muina markkinointekoina haluaisin lopuksi mainita Angry Birdsien ”breikkaamisen” sekä Fonectan hienon, tarinallisen videon Heikki Kovalaisesta ja isästään. Tarinat ja videot ovat seuraava vahva trendi,  kuten myös Opasmedian rekryvideo hienosti osoitti.

Petri Hollmén, Lyyti Oy

Omasta kokemuksesta:
  • Sähköpostimarkkinoinnin ilman visuaalisia elementtejä personoituna (toimii kuin häkä verrattuna html-pohjaisiin visuaalisiin newsletter-kirjeisiin). Tällä tarkoitetaan ennen kaikkea jo tavattujen liidien kontaktointia personoituna esim. henkilökohtaisella tarjouksena tai etuna.
  • Suositusmarkkinointi, eli oman verkoston yllyttäminen puhumaan tuotteeni puolesta. Tämä on ollut tottakai lähes aina se tärkein suosittelukanava, mutta vuosi 2010 toi mukanaan tätä suosivien kanavien esiinmarssin, kuten LinkedInnin ”kehu minua” -toiminnon yleistymisen.

Mikä oli sinun näkökulmastasi vuoden 2010 markkinointihitti?

Edit 22.12. klo 21.15: Petrin vastaus lisätty.