Onko toimialallastasi uskomuksia, jotka karkottavat asiakkaita ja nakertavat luottamusta bisnekseesi?
Hyvä, silloin sinun on helppo erottua eduksesi, sillä tiedät, mihin asioihin kannattaa erityisesti satsata.
Talouselämä kirjoitti siitä, kuinka huonekalukauppias huijaa asiakkaitaan. Jutussa oli listattu 9 asiaa, jotka ovat omasta kokemuksestanikin – sekä ostajana että myyjänä – hyvin yleisiä ongelmia huonekalualalla. Osa ”vedätyksistä” on minusta ihan ok, mutta erityisesti toimitusaikoihin, laatuun ja hinnoitteluun liittyvät kohdat ovat todellisia ongelmia kalusteliikkeissä.
Tiedämme, että huonekaluilla on pitkät toimitusajat, eivätkä ne silti saavu luvattuna päivänä. Siksi kauppiaan kannattaisi panostaa erityisesti toimistusten luotettavuuteen. Selkeät toimitusajat ja ”hyvitämme viivästymisen ilman kieroiluja” -takuu olisi ehdoton markkinointivaltti. Eikä pitkäkään aika, kun sana kiertäisi huonekalukauppiaasta, jolta saa mitä tilaa ja vielä määräaikaan.
Kuluttajasuojalaki ei määrää vaihto- tai palautusoikeutta (paitsi etä- ja kotimyynnissä). Voisiko kauppias kuitenkin sellaisen antaa ilman pitkää kädenvääntöä – jopa ennen kuin asiakas osaa sitä edes kysyä?
Oletko jo löytänyt alasi ongelmakohdat?
Joka alalla on omat tyypilliset epäkohtansa. Ne syntyvät, kun yrittäjät kopioivat bisneksensä toisiltaan, ilman strategiaa, jolla pyrkisi erottumaan ja ratkaisemaan todellisia ongelmia.
Jos et itse huomaa heikkouksiasi, kannattaa ehdottomasti kysyä asiakkailta tai toimialan ulkopuoliselta konsultilta. Alasta riippumatta listasta tulee varmasti pitkä.