
Blogit eivät välttämättä kilpaile keskenään, vaikka niitä voidaankin arvostella. (Kuva: Flickr.com / terren in Virginia)
Päätin ryhtyä tuomariksi. Laitoin suomenkieliset markkinointiblogit paremmuusjärjestykseen.
Jari Parantainen kirjoitti Gurumarkkinointi-blogissa suomalaisten laiskuudesta, joka johtaa siihen, että todellisen kilpailun puutteessa on helppo luulla itsestään liikoja. Tästä sain kimmokkeen arvioida blogeja ja luoda niille kilpailuareenan. Malli on peräisin Joe Pulizzin johtamasta Junta42 Top Blogs -listauksesta.
Arvostelukriteerit
Arvioinnissani käytän muutamaa kriteeriä, joista osa on selvästi laskennallisia ja perustuvat tilastoihin, mutta lopputulos on selkeästi subjektiivinen. En halua paljastaa kaikkia kriteereitäni, etteivät bloggaajat pystyisi manipuloimaan tuloksia. Ja tuomari on luonnollisesti lahjomaton.
En väitä, että olisin arvioinut kaikki suomenkieliset markkinointiblogit. Olen arvioinut ne blogit, jotka ilmoittavat tavalla tai toisella olevansa markkinointiblogeja tai selkeästi kirjoittavat markkinoinnista. Tietysti on pieni mahdollisuus, etten ole löytänyt vielä kaikkia kriteerit täyttäviä blogeja internetin aarnimetsästä.
Sisältö ratkaisee
Jotkut blogeista ovat selkeä osa yrityssivustoa tai ainakin ovat saman verkkotunnuksen alidomaineja. Toiset ovat erillisiä blogeja omalla verkkotunnuksella. Joissain julkaistaan lähes yksinomaan markkinointivinkkejä ja -pohdintaa, mutta osassa kirjoitetaan myös yrityksen uutisia ja tiedotteita. Lähtökohtaisesti olen arvostanut niitä, joista saa hyötyä olematta julkaisijan asiakas.
Yritysblogi on markkinointia
Blogeja tutkiessa on syytä muistaa, että yritysblogi on aina osa yrityksen markkinointia – riippumatta blogin aihepiiristä – tai siitä, kuinka selkeästi se ”myy” yrityksen tuotteita ja palveluita. Tämä ei kuitenkaan vähennä blogin arvoa, jos sisältö on todella laadukasta ja hyödyllistä.
Viimeisimmät kommentit