Kategoriat
Bloggaaminen Markkinointistrategia

Gurun kuolema

I blog...
Säännöllinen päivittäminen on merkki yrityksen elinvoimasta. (Kuva: Flickr.com / alamodestuff)
Ediste lopettaa taas Gugumarkkinointi-bloginsa. Onko gurumarkkinointi sittenkin ajanut kiville? Vai onko bloggaaminen menneen trendin haihatuksia?

Jari Parantainen ilmoitti tänään, että Gurumarkkinointi-blogi lakkautetaan. Tämä on siis toinen kerta, kun gurut lopettavat. Parantaisen perustelut lopettamiselle ovat vakuuttavat – kuten viime kerrallakin. Herää kuitenkin kysymys, onkohan Parantainen itse lukenut blogiaan?

Lokakuussa 2010 blogin uudelleen käynnistämisen syynä oli se, että ihmiset luulivat Edisteen ajautuneen konkurssiin, kun blogi oli lopetettu. Comeback-kirjoituksessaan Parantainen totesikin lopettamisen olleen ”katastrofaalinen virhe”.

Blogi on tehokas markkinointiväline

Gurumarkkinointi-blogin loppuminen ei tarkoita bloggaamisen häviämistä, vaikka sen jälkeen onkin yksi hyvä suomenkielinen markkinointiblogi vähemmän. Päinvastoin, muut markkinointibloggaajat saavat uutta tuulta näppiksiinsä tavoitellessaan ykköspaikkaa markkinointiblogien top 21 -listalla.

Parantainenkin uskoo edelleen blogien voimaan:

Blogi on hyödyllinen kapistus. Se on monessa mielessä tavattoman tehokas markkinointiviestinnän väline. Juuri siksi se on niin petollinen värkki.  – Jari Parantainen

Parantaisen mukaan heidän bloginsa kerää vääriä asiakkaita. Blogin kanssa saa siis olla tarkkana, että se on kohdennettu oikein. Blogin täytyy kiinnostaa valittua kohderyhmää.

Jos blogin tarkoitus on markkinoida, pidä huoli, että se puhuttelee kohderyhmääsi. Lisäksi säännöllisellä bloggaamisella vältyt konkurssihuhuilta.

 

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

3 vastausta aiheeseen “Gurun kuolema”

Tohdinpa veikata että syksyllä on Edisteen pojilla uusi blogi pystyssä. Aihe voisi olla vaikka Xmarkkinointi… Ja siitä vuosi eteenpäin niin kirja.

Jokatapauksessa hienoa tekstiä Jari ja Antti ovat suoltaneet! Kiitokset niistä.

Kiitos kommentistasi Jani,

saatatpa hyvinkin olla oikeassa 🙂

Ja ehdottoman samaa mieltä olen Parantaisen ja Apusen kirjoituksista! Heidän blogejaan kannattaa kahlata ainakin kahdesta syystä: 1) niistä saa hyviä vinkkejä omaan markkinointiin ja 2) hyviä tekstejä lukiessa itsekin kehittyy kirjoittajana.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *