Hinnoittelu on markkinointia. Hinnalla viestit tuotteestasi ja yrityksestäsi. Hinnalla myös segmentoit, eli rajaat kohderyhmäsi.
Kirjoittelin aiemmin toimialakohtaisten ongelmien hyödyntämisestä markkinoinnissa. Hinnoittelu mainitaan Talouselämässä (13.2.2011) yhdeksi huonekalualan mätäpaiseista, jonka voisi kääntää itselleen voitoksi. Se voisi olla hyvä työ koko toimialalle. Sama ongelma vaivaa muitakin aloja.
Korkeat hinnat tai suuret katteet eivät ole mikään ongelma, vaan hintojen vaihtelu asiakkaalta toiselle. Kauppias asettaa asiakkaansa eri arvoiseen asemaan, jos sama tavara maksaa yhdelle tämän verran ja toiselle jotain ihan muuta. Asiakas ei voi koskaan olla varma, olisiko hän voinut saada vielä tingittyä.
Jos annat alennuksia, anna kaikille, jotka täyttävät kriteerisi. Kriteereitä voi olla paljon. Tässä joitain esimerkkejä:
- paljousalennus,
- sesonki- ja poistomyyntialennus tai
- kanta-asiakasalennus.