Kategoriat
Markkinointistrategia

Älä hinnoittele pärstän mukaan

Hinnoittelussa ei kannata ottaa mallia basaarista.
Hinnoittelussa ei kannata ottaa mallia basaarista. (Kuva: Flickr.com / lakpuratravels)
Hinnoittelu on markkinointia. Hinnalla viestit tuotteestasi ja yrityksestäsi. Hinnalla myös segmentoit, eli rajaat kohderyhmäsi.

Kirjoittelin aiemmin toimialakohtaisten ongelmien hyödyntämisestä markkinoinnissa. Hinnoittelu mainitaan Talouselämässä (13.2.2011) yhdeksi huonekalualan mätäpaiseista, jonka voisi kääntää itselleen voitoksi. Se voisi olla hyvä työ koko toimialalle. Sama ongelma vaivaa muitakin aloja.

Korkeat hinnat tai suuret katteet eivät ole mikään ongelma, vaan hintojen vaihtelu asiakkaalta toiselle. Kauppias asettaa asiakkaansa eri arvoiseen asemaan, jos sama tavara maksaa yhdelle tämän verran ja  toiselle jotain ihan muuta. Asiakas ei voi koskaan olla varma, olisiko hän voinut saada vielä tingittyä.

Jos annat alennuksia, anna kaikille, jotka täyttävät kriteerisi. Kriteereitä voi olla paljon. Tässä joitain esimerkkejä:

  • paljousalennus,
  • sesonki- ja poistomyyntialennus tai
  • kanta-asiakasalennus.
Älä hinnoittele pärstäkertoimen mukaan. Muista myös, että jokainen alennus syö katettasi.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *