Hinnoittelu on markkinointia. Hinnalla viestit tuotteestasi ja yrityksestäsi. Hinnalla myös segmentoit, eli rajaat kohderyhmäsi. Kirjoittelin aiemmin toimialakohtaisten ongelmien hyödyntämisestä markkinoinnissa. Hinnoittelu mainitaan Talouselämässä (13.2.2011) yhdeksi huonekalualan mätäpaiseista, jonka voisi kääntää itselleen voitoksi. Se voisi olla hyvä työ koko toimialalle. Sama ongelma vaivaa muitakin aloja.
Avainsana: segmentointi
Segmentointi, eli kohdentaminen, on välttämätöntä, jotta markkinointisi voisi onnistua. Ilman kohderyhmän määrittelyä on mahdoton laatia markkinointiviestiä, joka todella uppoaa yleisöön. Itse asiassa segmentointi on koko liiketoiminnan ydin. Segmentoinnin suurin ongelma on luopumisen tuska. Todellisuudessa se on kuitenkin mahdollisuus. Kun valitset jonkun kohderyhmän, koko liiketoimintasi lähtee kyseisen segmentin palvelimisesta. Nyt tiedät kenelle myyt.