Mitä on blogimarkkinointi? Nyt menee sanat sekaisin sukkelammallakin terminologilla. Yritetäänpä selvittää.

Vielä muutama vuosi sitten blogimarkkinoinnilla tarkoitettiin sitä, kun yritys lähetti tuotteitaan yritykseen kuulumattoman bloggaajan ”arvosteltavaksi”. Bloggaaja, kiitollisena lahjasta, kirjoitti tuotteesta postauksen ja tuote sai näkyvyyttä.

Tästä ilmiöstä kirjoitti mm. Taloussanomat vuonna 2007 otsikolla Yritykset heräilevät blogimarkkinointiin. Vuonna 2010 Mari Koistinen kehotti yrityksiä suurempaan avoimuuteen blogimarkkinoinnissa, kun Kuluttajavirasto otti kantaa blogimarkkinoinnin ongelmiin.

Katleena  Kortesuo ja Jarkko Kurvinen ottavat Blogimarkkinointi-kirjassaan blogimarkkinointi-sanan uuteen käyttöön – tai ei ihan uuteen käyttöön, koska edelleen on kysymys blogeista ja markkinoinnista. Oikeastaan he käsittelevät blogimarkkinointia lyhyesti myös  ”vanhasta” näkökulmasta, jolloin se on vain osa koko blogimarkkinnoinnin laajaa skaalaa.

Blogimarkkinointi-kirja kertoo, miten asiantuntija- ja yritysblogi perustetaan ja miten sillä voi tienata. Kirja on laaja-alainen, mutta vain 190-sivuinen. Kaikista osa-alueista voisi kirjoittaa samankokoisen kirjan. Kirja on siis pintaraapaisu, mutta selkeä perusteos blogin perustamista harkitsevalle tai muille asiaan syvemmin perehtymättömille.

Enpä usko, että Suomessa on montaa blogiasiantuntijaa, joille kirja ei tarjoaisi yhtään uutta näkökulmaa. Itselleni terminä vieras oli rinnakkaisblogi, vaikka tämä Sisältömarkkinointi-blogini voidaan sellaiseksi laskea.

Olisin varmasti ilahtunut, jos olisin saanut tällaisen kirjan käsiini, kun tutustuin blogeihin paremmin vuonna 2009. Silloin bloggaamisesta oli saatavilla vain kolme kirjaa suomenkielellä: Tuomas Kilven Blogit ja bloggaaminen (2006), Robert Scoblen ja Shel Israelin Blogit ja bisnes (2008) ja Anja Alasillan Blogi tulee töihin (2009). Hyviä kirjoja kaikki.

Kilven kirjasta ajanhammasratas on jo ajanut yli, koska se sisältää yksityiskohtaista teknistä tietoa. Scoblen ja Israelin kirjassa on paljon tapausesimerkkejä tai oikeastaan se koostuu juuri niistä. Ehkä Katleenan ja Jarkon kirjaltakin olisi voinut toivoa enemmän tarinoita käytännön toteutuksista, onnistuneista ja epäonnistuneista.

Blogimarkkinointi-kirjaa ei kannata lukea, jos ei missään tapauksessa halua perustaa blogia. Olen varma, että kirjan luettuaan useimmat ajattelevat, että jospa minäkin voisin blogata – niin ja voisiko siitä todella olla jotain taloudellista hyötyä.

P.S. Avoimuuden nimissä kerron saaneeni vastikkeetta Blogimarkkinointi-kirjan kotiini kannettuna – kiitos. Ja tiedoksi muillekin kirjailijoille, minulle saa lähettää kirjoja luettavaksi. Lupaan käsitellä niitä blogissani, jos aihepiiri on blogiini sopiva. Hyvistä kirjoista varastan parhaat ideat omaan ja asiakkaitteni käyttöön.