Kategoriat
Facebook Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Älä suostu yrityksen Facebook-kaveriksi

Älä ryhdy yrityksen Facebook-kaveriksi. Olemalla yrityksen kaveri luovutat henkilökohtaiset tietosi yrityksen käyttöön.

Useimmat Facebook-käyttäjät ovat huolissaan yksityisyydestään ja yksityisyysasetuksistaan. Facebookin tiedetään keräävän käyttäjätietoja ja luovuttavan niitä yritysten markkinointikäyttöön. Yksi esimerkki tästä on Facebook-mainokset, joissa kerrotaan sen-ja-sen tykkäävän tästä-ja-tästä sivusta.

Edelleen on olemassa paljon yrityksiä, joilla on Facebook-sivun sijasta Facebookin henkilöprofiili. Näistä yrityksistä ei voi ”tykätä” muuten kuin pyytämällä kaveriksi.

Kun olet yrityksen kanssa – molemmin puolisesti – hyväksyneet kaveruutenne, yritys pääsee näkemään seinäsi, kuvasi, tykkäämisesi ja kaikki sen sisällön, mitä levität vain kavereillesi. Siinä vaiheessa Facebookin eettisyydellä tai yksityisyysasetuksilla ei ole paljon merkitystä.

Suurin osa tällaisista yrityksistä tuskin hyödyntää tietojasi millään lailla. Heillä on tietysti mahdollisuus tutustua tarkasti mieltymyksiisi ja kohdentaa markkinointiaan sinulle.

Jos yritykselläsi on henkilöprofiili, kaikki ei ole vielä menetetty. Voit muuttaa profiilin Facebook-sivuksi. Tätä et tietenkään tee, jos henkilöprofiilin käyttö yrityksesi markkinoinnissa on suunniteltua juuri mainitsemastani tai jostain muusta syystä.

Lähtökohtaisesti yrityksen on kuitenkin parempi perustaa Facebook-sivu kuin henkilöprofiili.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *