Kategoriat
Hakukoneoptimointi Sisältömarkkinointi

Hakukoneoptimointi epäonnistui

Tein toukokuussa sopimuksen parturimestari Iitu Itäluodon kanssa Parturi Iitukka -sivuston hakukoneoptimoinnista. Kolme kuukautta vanha parturin sivusto ei näkynyt hakukoneissa ollenkaan. Iitu oli huolissaan syystä. Lupasin auttaa parhaani mukaan.

Sopimuksemme oli osapuilleen tällainen: Jos saan Iitukan sivuston näkymään Googlen etusivulla 3 kuukaudessa valituilla hakulauseilla, Iitu maksaa palveluksesta sovitun korvauksen. Jos tulos ei toteudu, en veloita työstäni mitään.

Niin siinä sitten kävi. Kolme kuukautta meni, eivätkä tavoitteet täyttyneet. Parhaimmillaan sivusto kävi Googlen sijalla 11, eli toisella sivulla.

Kerroin projektista etukäteen ”Hakukoneystävällinen sivusto ei välttämättä näy hakutuloksissa” -artikkelissani. Mainitsin myös samaan aikaan aloitetusta täsmälleen samanlaisesta hakukoneoptimoinnista. Toki sivustot ja toimialat ovat erilaisia, mutta optimointiin tein samat toimenpiteet. Tämä onnistui paljon paremmin, vaikka Googlen mukaan käytetyillä hakusanoilla oli jopa kovempi kilpailu kuin parturin sivuston optimoinnissa.

Vertailuprojekti on erikoishammasteknikko Sakari Ansaharjun Hammasproteesipalvelu-sivusto (kyllä, hän on isäni). Neljästä hakusanasta tai -lauseesta kolme nousi Googlen etusivulle. Kaksi niistä otti jopa ykkössijan.

Iitukan hakukoneoptimointi ei ollut tuloksista huolimatta turha. Vaikkei etusivulle päästykään käytetyillä hakulausella, sivusto löytyy paremmin kuin projektia aloitettaessa.

Tämän opimme hakukoneoptiminnista

1. Parturi on tuulinen toimiala, joten muutamalla hakukoneoptimointikikalla ei pitkälle pötkitä. Tuloksellinne hakukoneoptimointi on pitkäjänteistä työtä.

2. Iitukan sivustoa on syytä laajentaa. Parilla esittelysivulla ei Googlea helposti vakuuteta sisällön tärkeydestä. Blogi olisi oivallinen apu. Blogia rakastavat asiakkaat ja hakukoneet.

3. Sosiaalisen median painikkeet lisäisivät ulkoisia linkkejä. Ulkoisten linkkien rakentaminen on tärkeä osa hakukoneoptimointia. Harva kuitenkaan jakaa Facebookissa yrityksen hinnastoa tai edes yrittäjän esittelyä. Jaettavan sisällön olisi syytä olla kutkuttavampaa.

Hakukoneoptimointi on tietysti paljon muutakin. Yritysten nettisivut ovat keskimäärin niin heikoissa kantimissa, että jo näilläkin asioilla voi lyödä kilpailijat ja yrityshakemistot kuusi-nolla.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

2 vastausta aiheeseen “Hakukoneoptimointi epäonnistui”

Kyllä, hakukoneiotimointi on todellakin pitkäjänteistä työtä. Ekan optimoinnin jälkeen menin jossakin vaiheessa tekemään päivityksiä sivuille, mitkä vaikuttivatkin heikentävästi optimointiin. Tätä en heti edes huomannut / tullut seuranneeksi. Tähän ongelmaan pitikin sitten hakea ulkopuolisen apua, että saatiin luonnollisten hakujen osumat uudelleen nousuun.

Muistelen lukeneeni jotain siitä että table ei optimoituisi jostain syystä niin hyvin kuin oikein tehty sivusto. Kuulosti tosin vähän heiveröiseltä. Mutta toisaalta tuossa olisi hyvä esimerkki testata.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *