Kategoriat
Nettisivut

Paljastus: Miksi yritysten nettisivujen sisällöt ovat tylsiä?

Taloustutkimuksen Verkon sisällöt -tutkimuksen mukaan yritysten verkkoviestintä on tylsää. Tylsää tai ei, ei tarvita kovin kattavia tutkimuksia, kun voi havaita nettisivujen sisältöjen olevan retuperällä. Sivuilla ei välttämättä ole yhtään järkevää, myyntiä edistävää, lausetta.

Syy huonoon sisältöön ei ole pelkästään huolimattomuus. Hyvän sisällön tuottaminen on vaikeaa. Siihen tarvitaa aikaa ja vaivaa, usein jopa rahaa. On paljon helpompaa asentaa näppärä sisällönhallintajärjestelmä tai luoda toimiva graafinen ulkoasu kuin tehdä riittävän laajat, mutta napakat tekstit, saati lisätä tarvittavat kuvat ja tuottaa muutama vetävä video.

Verkkopalveluja tuottavat yrityksetkin ovat huomanneet sisällön vaikeuden ja myyvät vain tekniikkaan ja leiskaa. Asiakkaat tietämättömyyttää maksavat satoja, jopa tuhansia euroja yrityksen nettisivuista, joilla ei ole mitään virkaa. Korean kuoren alla ei ole mitään, eikä sisältöön enää edes riitä rahaa, kun koko budjetti on kulutettu joutavaan koodin ja pikselin hinkkaamiseen.

Ongelmaa ei helpota tee-se-itse-kotisivut, koska budjetti valuu tekniikkaan kuitenkin. Kuukausihinnoittelussa se tapahtuu vain salakavalammin kuin kerran kirpaisevalla könttäsummalla.

Kun kehität seuraavalla kerralla nettisivujasi, keskity ensin sisältöön. Tekniikasta ja graafisesta ilmeestä voi aina vähän tinkiä sekä rahaa että laatua. Sitä ei asiakkaasi välttämättä edes huomaa. Jos tinkit sisällöstä, sinulla ei ole ketään, joka näkisi tyylikkään fasadisi.

Ota yhteyttä! Laitetaan nettisivujesi tekstit kuntoon.

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Yksi vastaus aiheeseen “Paljastus: Miksi yritysten nettisivujen sisällöt ovat tylsiä?”

Nimenomaan. Sisällön, siis sen, mitä muille halutaan antaa tulee ohjata koko verkkosivuprojektia – alusta alkaen. Form follows function, niinkuin lännemmässä sanottaisiin.

Kun sisällön määrä ja muoto on selvillä, on sille sopivien raamien hahmottaminen koodarille ja designerille huomattavasti helpompaa.

Jos yrityksellä ei ole asiakkailleen mitään sanottavaa eikä annettavaa, se ei tarvitse sen mainostamiseksi perinteisiä verkkosivuja. Tyhjyttään kumisevat verkkosivut pikemminkin karkottavat asiakkaita kuin houkuttelevat heitä sellaisiksi.

Tuleviin tyhjiin verkkosivuihin budjetoitu summa kannattaa tällöin sijoittaa yrityksen myyntitykin juoksukenkiin. Ilman liiketoimintaa aidosti tukevia myyviä verkkosivuja hänellä nimittäin pitää kiirettä kentällä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *