Oikein tehty linkitys on hyvää palvelua ja helpottaa ostamista. Epäonnistunut linkki suututtaa klikkaajan. Ei siis ole ihan sama, miten linkität sisältöösi.
Klikkailen harvoin Facebook-mainoksia, mutta silloin tällöin osuu kohdalle mielenkiintoinen (lue: hyvin kohdennettu) mainos. Klikkasin eilen Facebook-mainosta, jonka kuvassa ja otsikossa mainittiin kiinnotava tuote. Sen jälkeen edessä oli kova kaivaminen, että löysin kuvan mukaisen hyödykkeen verkkokaupan sivuilta. Mielenkiintoni säilyi ainoastaan ammatillisista syistä.
Moninverroin ärsyttävämpi oli kesällä klikkaamani HS.fi-mobiilisivuston linkki Taloussanomien artikkeliin, joka olikin maksullista sisältöä. Minua oli todella huijattu.
Toimivan linkittämisen aakkoset
A) Anna mitä lupaat. Jos linkkisi lupaa ilmaista, sisällön on syytä olla sitä. Yleiset käytännöt määrittelevät, mitä linkin takana oletetaan olevan. Jos palveluun johtavat linkit johtavat pääasiassa ilmaiseen sisältöön, maksullinen sisältö poikkeaa käytännöstä, eikä siten täytä lupausta.
B) Ohjaa suoraan sisältöön. Niin yleistä kuin nettisivujen etusivulle linkittäminen onkin, se on täysin väärä tapa linkittää. Asiakas ei ole aina niin sitkeä, että kaivelee sivustosi syövereistä haluamansa tuotteen tai palvelun. Asiakasko tästä kärsii? Todennäköisesti suurin häviäjä olet sinä, kun myyntikäyräsi ei nouse markkinointisatsauksistasi huolimatta.
C) Käytä linkissäsi samoja sanoja kuin sisällössä, johon linkki johtaa. Silloin klikkaaja tietää tulleensa oikeaan paikkaan. Se parantaa myös sivustosi hakukonenäkyvyyttä.
D) Käytä kuvallisessa linkissä samaa kuvaa (tai tunnistettavaa) kuin sisältösivulle. Näin asiakas tunnistaa heti tulleensa oikealle sivulle.
Viimeisimmät kommentit