Kategoriat
Sisältömarkkinointi

Haukotus! – Tartuta tekstillä

Haukotus tarttuu. Jopa haukotus-sanan lukeminen haukotuttaa. Toivottavasti et sentään nukahtunut.

Haukotuksen tarkoitusta ja aiheuttajaa ei tiedetä, mutta tiedetään, että se tarttuu helposti. Noin 50 prosenttia haukotuksen nähneistä haukottelevat viiden minuutin sisällä. Yhtä tarttuvaa on lukea haukotuksesta.

Lukemalla voi saada tartunnan erilaisista toiminnoista ja tarpeista. Selän raapiminen saa läsnäolevat ihmiset raapimaan itseään. Raapimisen tarve syntyy myös lukemalla raapimisesta.

Italialaisen tiedemiehen Giacomo Rizzolattin peilineuroneiksi nimeämät hermosolut aiheuttavat samat tuntemiset aivoissamme riippumatta siitä näemmekö, kuulemmeko tai luemmeko.

Kalifornian yliopistossa Los Angelesissa tutkijat kuvasivat koehenkilöiden aivoja, kun nämä lukivat erilaisia toimintoja kuvaavia sanoja. Koehenkilöiden aivokuoressa aktivoituivat samat osat kuin heidän katsellessaan samoja toimintoja esittäviä videoita. Toiminnat olivat sellaisia kuin ”persikan puraiseminen” ja ”kynään tarttuminen”.

Tanskalainen bränditutkija Martin Lindstrom kertoo tutkimuksesta kirjassaan ”Buyology – Ostamisen anatomia”. Lindstromin itse ottaa esimerkiksi liitutaulun raapimisen. Selkäpiitä karmii pelkkä ajatuskin.

Voitko tuntea hämähäkin kiipeävän reittäsi pitkin, haistaa sateisen metsän tai maistaa kirpeä sitruunan?

Millaisia epidemioita kirjoittamalla voikaan saada aikaan?

Kirjoittanut Janne Ansaharju

Olen sisällöntuottaja ja old-school-bloggaaja, jolla on myös visuaalista silmää ja laaja kokemus sosiaalisen median eri kanavista. Minulla on vahva viestintä- ja markkinointiosaaminen, ja olen työskennellyt monien eri alojen yritysten ja järjestöjen kanssa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *