Turun Sanomat kirjoitti lauantaina (11.4.2010) siitä, miten sanomalehdet pohtivat tekevänsä verkkosisällöstään maksullista – tai ainakin osasta siitä. Itse asiassa osa lehdistä on mennyt jo siihen suuntaan. Ilta-Sanomat on jo pitkään tarjonnut maksullista digilehteä.

Toisin sanoen sanomalehdet pohdiskelevat  ansaintamalleja. Jos ja kun painetun lehden levikit laskevat*, mistä saadaan tulot toiminnan pyörittämiseen? Perinteisesti lehdet ovat tilaajamaksujen ohella saaneet tulonsa mainostajilta. Vaikka lehtien tilaaminen ei dramaattisesti muuttuisikaan, mainostajat ovat siirtymässä kohti nettiä (TNS Media Intelligence). Ja yhtäältä, mainokset eivät tuota samallalailla netissä kuin lehdessä.

Mikä voi siis olla ilmaista, jotta toimija voisi silti saada elantonsa.

1. Ilmaiset näytteet

Älä anna kaikkea ilmaiseksi. Anna vain sen verran, että potentiaalinen asiakas vakuuttuu palvelun tasosta, sopivuudesta hänelle, osaamisestasi ja rehellisyydestäsi. Ilmainen näyte ei mielestäni kuitenkaan voi olla ”lue loput maksamalla/ ostamalla/ tilaamalla” -tyyppiä. Sen, mitä tarjotaan, täytyy olla kokonainen, muuten asiakas kokee tulleensa huijatuksi.

2. Tarjoa tietoa ilmaiseksi ja laskuta avusta

Raportoi, anna vinkkejä ja jaa kokemustasi tee-se-itse-ihmisille. Aina kuitenkin löytyy niitä, jotka haluavat ja tarvitsevat enemmän apuasi – joku joka ymmärtää itse keskittyä omaan osaamiseensa, eikä halua haaskata kallista aikaansa johonkin, jonka sinä teet paremmin ja tehokkaammin.

3. Anna ilmaiseksi osa ja laskuta kokonaisuudesta

Anna osa ilmaiseksi ja laskuta lopusta -ajatus on aika lähellä kohdan kaksi ajatusta, jos myyt sisältöjä, kuten sanomalehdet. Jos taas myyt tekniikkaa ja tuotteita, kysymys on eri asiasta. Englanninkielinen termi tälle on freemium.

Monet tietotekniikkayritykset ovat hyödyntäneet tätä hiukan eri tavoin. Ohjelman peruspaketti voi olla ilmainen ja lisäosista laskutetaan tai ohjelmisto on ilmainen yhdelle käyttäjälle, mutta laajemmassa hyödyntämisestä maksetaan korvausta.

Sitran Jari Pasanen vertasi tänään (14.4.2010) Turun Kauppakamarin Verkko aina auki -seminaarissa freemiumia huumediileriin, joka antaa ensimmäisen tripin ilmaiseksi ja sen jälkeen rahastaa. Esimerkki on hiukan brutaali, mutta kuvaa hyvin ideaa.

Bisneksessä toimivat samat lainalaisuudet kuin muillakin elämän alueilla: ”Jos haluu saada, on pakko antaa” (MC Nikke T).

* Vuoden 2009 tilaston mukaan lehdet ovat säilyttäneet lukijansa. En kuitenkaan usko painettujen lehtien pärjäävän kilpailussa netille sen jälkeen, kun suuret ikäluokat lopettavat tilaamisensa.