Sisältömarkkinoinnin lähtökohtana on tulla huomatuksi jakamalla mielenkiintoista materiaalia internetissä. Sisällön on tarkoitus herättää kiinnostusta ja luottamusta yritystä kohtaan. Todelliset tulokset syntyvät siitä, kun materiaalisi on niin kiinnostavaa, että muut ryhtyvät sitä levittämään, jakamaan eteenpäin.
Sisältö on ykkönen, mutta jakaminen nousee sen kanssa korkeimmalle korokkeelle. Onhan selvää, ettei sisällöllä, jota ei kukaan löydä, ole mitään arvoa.
Jaa kaikissa kanavissa
Jakaminen liittyy digitaalinen jalanjälki -käsitteeseen. Mitä laajemmalle itse levität materiaaliasi, sitä helpommin muut löytävät sen jaettavaksi.
Esimerkkinä otan esiin omat kanavani:
- Kotisivut (oikeastaa kaksi sivustoa)
- Tämä blogi
- Blogi Aamulehti blogit -palvelussa
- Facebook-sivu
- Twitter-tili
- FriendFeed
- Delicious-kirjanmerkit
Muita hyviä kanavia ovat mm:
- Slideshare (tai Prezi)
- YouTube (tai Vimeo)
- wikit
Näissä ja muissa palveluissa jakamani materiaali:
- Blogikirjoitukset
- Kommentit ja keskustelut (mm. Facebookissa ja muiden blogeissa)
- Kotisivujen sisältö
Mitä muuta voisi jakaa:
- Esityksiä
- podcasteja
- videoita
- webinaareja
- sähköisiä oppaita ja kirjoja
Miten muut voivat jakaa?
Kaikissa Web 2.0 -tekniikoita hyödyntävissä palveluissa on tarjolla ainakin RSS-syötteet ja painikkeet erilaisiin sosiaalisen median palveluihin linkittämiseen. Pidä huoli, että sellaiset löytyvät myös sinun kotisivuiltasi ja blogistasi.
Yksi esimerkki jakamiseen tarkoitetusta painikkeesta on heti tämän artikkelin perässä. Kun viet hiiren painikkeen päälle, avautuu ikkuna, josta voit valita palvelun, johon haluat sisällön jakaa. Kokeile ihmeessä. Jakaminen on hauskaa ja hyödyllistä 🙂
Trackbacks/Pingbacks