Liian usein yrittäjän suusta kuulee, ettei meillä ole markkinointisuunnitelmaa, eikä markkinointibudjettia. Ongelmaa ei minusta olisi, jos yritys ei markkinoisi ollenkaan, eikä käyttäisi rahaa markkinointiin.
Pienetkin yritykset käyttävät markkinointiinsa satoja euroja vuodessa, ilman että on mitään käsitystä, onko siitä hyötyä. Ongelma ei ole pelkästään pienten yritysten. Se taitaa olla hyvin yleinen.
Vanhassa (1998) Markkinoinnin suunnittelu* -kirjassa Johtaja Leverin** kerrotaan esittäneen kysymyksen: ”Kuinka moni johtaja saisi potkut tai siirrettäisiin vaatimattomiin projektiluonteisiin tehtäviin, jos hän esittäisi seuraavanlaisia kommentteja:”
- ”Tiedän, että puolet tuotannostamme on hylkytavaraa, mutta en tiedä miksi.”
- ”Tiedän, että puolet toimituksistamme on myöhässä, mutten voi sille mitään.”
- ”Tiedän, että puolet johtajistani toimii virheellisesti. Se on tosi harmillista.”
Harvan johtajan urakehitys kuitenkaan kärsii, jos hän esittää seuraavanlaisen kommentin: ”Tiedän, että puolet mainosbudjetistani menee hukkaan, mutta en tiedä kumpi puoli.”
Onko markkinointi musta-aukko?
Markkinointi on musta-aukko, jos sitä ei suunnitella: ei aseteta tavoitteita, eikä sitä seurata millään lailla. Tekisi mieleni listata rahareikiä, mutta ymmärrän, että mikä tahansa voi olla rahareikä, jos suunnitelma puuttuu.
Mihin pienimmätkin yritykset käyttävät markkinointipelimerkkejään:
- Yrityshakemistot (n. 100 – 1000 euroa / vuosi / hakemisto)
- Puhelinluettelot (n. 75 – 2000 euroa / vuosi / luettelo)
- Lehti-ilmoitukset (n. 100 -> / ilmoitus)
- Käyntikortit (n. 100 – 300 euroa / vuosi)
- Painetut esitteet (n. 100 – 1000 euroa / vuosi)
- Kotisivut (n. 100 – 1500 euroa / vuosi)
- Hakusanamainonta (n. 100 – 1000 euroa / vuosi)
Korostan vielä, että tämä ei ole lista käyttökelvottomista markkinointikeinoista, vaan esimerkkejä monien yritysten suunnitelematta ja seuraamatta syytämien markkinointieurojen kohteista.
En tiedä, kuinka paljon pk-yritykset keskimäärin käyttävät rahaa markkinointiin, mutta kyllä siihen vähimmilläänkin uppoaa pari-kolme tonnia vuodessa – sellaiselle rahalle olisi hyvä saada vastinetta.
Paljonko sinun yrityksesi käyttää rahaa markkinointiin vuodessa?
* Jukka Lahtinen ja Antti Isoviita, 1998. Markkinoinnin suunnittelu. Avaintulos Oy.
** Kun lainaaja lainaa lainattua, henkilöistäkin tulee mystisiä johtaja Levereitä. Valistunut arvaukseni on, että jäljet eivät tässä johda sylttytehtaalle, vaan saippuatehtaalle. Pääasia on, että asia käy selväksi.
Viimeisimmät kommentit