Hakusanamainonta

Hakusanamainonnassa sanat ovat tärkeitä: Niiden perusteella tullaan sivustollesi, joten sisällön on vastattava mainosta ja päinvastoin.

Hakusanamainonta, esim. Google AdWords, on maksettua mainontaa, jolla saadaan kävijöitä nettisivuille. Mainokset näkyvät hakutulosten yläpuolellä ja niiden oikeassa reunassa. Mainoksia on myös erilaisilla nettisivuilla ja Gmail-sähköpostissa.

Kysymykseeni, onko hakusanamainonnasta hyötyä, voisi vastata kysymyksellä: Onko kotisivujesi kävijöistä hyötyä? Tottakai, kävijäthän ovat potentiaalisia asiakkaita. Jos kotisivuillasi ei ole kävijöitä, tuskin saat sitä kautta yhtään yhteydenottoa ja ostavia asiakkaita.

Kotisivujen tarkoitus ja tavoite ei ole yleensä kerätä suuria määriä kävijöitä, vaan lisätä myyntiä. Kävijät, jotka eivät tilaa mitään, kuormittavat turhaan palvelintasi. Et siis tarvitse kävijöitä kuin juuri sen verran kuin ehdit palvella.

Miten pystyn valitsemaan oikeat kävijät?

Todettakoon tässä vaiheessa, että aina verkkosivuille joutuu satunnaisia matkailijoita, eikä heistä juuri ole haittaa. Optimoimalla sivustosi, tuottamalla tarkasti kohderyhmääsi koskevaa materiaalia pystyt vaikuttamaan siihen, että suurin osa kävijöistä on todella kohderyhmääsi. Hakusanamainoksissa tämä tarkoittaa sitä, että mainoksesi suunnitellaan todella huolellisesti.

Oma kokemukseni kuitenkin on, että hakusanamyyjä soittaa asiakkaalle ja kertoo hyvän tarjouksen 250 klikkaukselle. Pahimmassa tapauksessa myyjä sanoo tai asiakas ainakin ymmärtää, että yrityksesi saa 250 asiakasta. Ensinnäkään yrityksesi ei pystyisi palvelemaan niin montaa asiakasta vuoden loppuun mennessä ja toiseksi kävijä tai klikkaus, josta maksetaan ei tarkoita asiakasta.

Hakusanamainonnan tehosta on olemassa erilaisia tilastoja. Hyvin toteutettu kampanja optimoidulle sivustolle voi tuottaa jopa 10 prosentin tuloksen. Käytännössä se ei kuitenkaan aina toimi näin. Osa klikkailijoista on sattunaisia surffailijoita, kilpailijoitasi ja muita, jotka eivät palvelujasi tarvitse. Ja tämä johtuu siis siitä, että myyjä, joka sinut sai ostamaan, ei puhelinkeskustelun perusteella pysty ymmärtämään bisneksestäsi ja kohderyhmästäsi yhtään mitään.

Jukka Lahti julkaisi viime joulukuussa Hakukonemainonta on hasardia -videon, jossa hän arvosteli hakukonemainontaa tai ainakin kehotti paneutumaan siihen huolella. Keskustelu jatkui aina tämän vuoden toukokuulle saakka. Kannattaa lukea keskustelukin tarkkaan.

Jukan video on vanha, mutta ei vanhentunut. Samoin on TNS Gallupin Hakukonemainonta Suomessa 2008 -tutkimuksen laita. Tutkimuksen lehdistötiedotteen mukaan ”vain 12 % yrityksistä saa tiedon hakusanamainonnan avulla toteutuneesta myynnistä”. En usko tilanteen muuttuneet parissa vuodessa kovinkaan paljon. Tämä on minusta yritysten oma vika – mitäs emme vaadi kunnollista palvelua.

Kun pohdit hakusanamarkkinoinnin aloittamista:

  1. Älä teen hakusanamainontaa itse, jos se ei ole erityisosaamistasi,
  2. älä tee päätöksiä puhelimessa, vaan pyydä tarjous sähköpostiisi (vrt. heräteostos),
  3. sovi tapaaminen, jos mahdollista,
  4. vaadi huolellista suunnittelua,
  5. pyydä kattava selvitys tuloksista ja
  6. seuraa, tuliko kävijöistä myös ostavia asiakkaita.

Hakusanamarkkinointi ei ole halpaa, vaikka yksittäinen klikkaus tuntuisikin edulliselta. Huolellinen suunnittelu ei koskaan voi olla halpaa. Tehokasta ja taloudellista se voi olla, jos saat investointisi tuottamaan.

Mieti aina vaihtoehtoja: Voiko samalla rahalla saada paremman hyödyn jollain muulla keinolla? Älä tyydy helpoimpaan ratkaisuun, ellei se ole myös tuottoisin.