TPS-logo

TPS:n menestysvuosina seuran logo sai kultaisen seppeleen. Voitonsymboli ei herättänyt vastustusta.

Yleensä siinä vaiheessa, kun yrittäjä on kyllästynyt firmansa visuaaliseen ilmeeseen tai muuhun viestiin, asiakaskunta ei vielä edes tunnista sitä. Toisaalta yrityksen tai tuotteen viesti voi olla vääränlainen, eikä asiakas ymmärrä kuuluvansa kohderyhmään. Coca-Colan kuuluu olla punaisessa tölkissä ja perinteikkäällä urheiluseuralla on perinteikäs logo.

Muutosta ei kannata tehdä muutoksen vuoksi. Toimivaa ei tarvitse korjata. Uudistukset saavat osakseen aina vastustusta, mutta vaatii viisautta ymmärtää, milloin uudistuksesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.

Juoma maistuu erilaiselta punaisessa kuin valkoisessa tölkissä

Coca-Cola toi markkinoille valkoiset joulukauden juomatölkit, mutta kuukauden jälkeen korvasi sesonkitölkit perinteisimmillä punakylkisillä tölkeillä. Ongelmana oli se, että valkoinen tölkki sekottui firman muihin tuotteisiin ja valkoisessa tölkistä litkittynä juomakin ”maistui” fanien suussa erilaiselta.

Toisten mielestä on suorastaan pyhäinhäväistys tarjota Coca-Colaa muussa kuin punaisessa tölkissä.
– Markkinointi & Mainonta: Coca-Cola vetää erikoistölkkinsä pois markkinoilta

Perinteet saavat näkyä tunnuksissakin

Amerikkalaiset jääkiekkofanit saivat kauden 2011 – 2012 alussa äänestää NHL:n parhaan joukkuetunnuksen. Äänestyksessä pärjäsivät vanhat logot. Vähiten ääniä saivat uusien joukkueiden logot sekä perinteikkäiden seurojen uudistetut tunnukset.

Saku Koivun ja Teemu Selänteen Anaheimin vanha ankkalogo sai paljon suosiota, mutta uusittu ei tunnu kiinnostavan kiekkofaneja.
– HS.fi: Fanit äänestivät NHL:n parhaan logon, vanha oli valttia

Turun palloseuran johto päätti alkuvuodesta 2011 vaihtaa seuran tunnuksen uuteen. Onneksi sikariporras halusi fanien päättävän, mikä kolmesta mainostoimiston suunnittelemasta logosta koristaisi jatkossa pelipaitoja. Nimittäin kannattajat suhtautuivat vaihtoon samalla vimmalla kuin Cola-fanit uuteen tölkkiin. Logo jäi vaihtamatta.

Koko ajatus on yhtä oksettava kuin ehdolle asetetut kolme logoakin. TPS:n kannattajat ovat tottuneet pitämään Turun Palloseuraa perinteitään kunnioittavana seurana, jollaisia ei Suomessa ole yhtään liikaa. Nyt yhtä seuran identiteetin keskeistä osaa ollaan kuitenkin raiskaamassa seuran johdon ja kaupallisen mainostoimiston voimin. Pelkkä ajatuskin on häpeällinen.
– TPS-kannattajat.net: TPS:n logoon ei saa koskea

Jos wc-opasteet vaihdetaan miestä ja naista kuvaavista symboleista kukoksi ja kanaksi, viesti on edelleen ymmärrettävä – onhan eläimilläkin sukupuolet ja kaiken lisäksi selkeästi erottuvat ulkomuodot.
Mitä, jos vessan ovissa olisi aurinko ja kuu, kumman oven sinä valitsisit?