Yleensä siinä vaiheessa, kun yrittäjä on kyllästynyt firmansa visuaaliseen ilmeeseen tai muuhun viestiin, asiakaskunta ei vielä edes tunnista sitä. Toisaalta yrityksen tai tuotteen viesti voi olla vääränlainen, eikä asiakas ymmärrä kuuluvansa kohderyhmään. Coca-Colan kuuluu olla punaisessa tölkissä ja perinteikkäällä urheiluseuralla on perinteikäs logo.
Muutosta ei kannata tehdä muutoksen vuoksi. Toimivaa ei tarvitse korjata. Uudistukset saavat osakseen aina vastustusta, mutta vaatii viisautta ymmärtää, milloin uudistuksesta on enemmän haittaa kuin hyötyä.
Juoma maistuu erilaiselta punaisessa kuin valkoisessa tölkissä
Coca-Cola toi markkinoille valkoiset joulukauden juomatölkit, mutta kuukauden jälkeen korvasi sesonkitölkit perinteisimmillä punakylkisillä tölkeillä. Ongelmana oli se, että valkoinen tölkki sekottui firman muihin tuotteisiin ja valkoisessa tölkistä litkittynä juomakin ”maistui” fanien suussa erilaiselta.
Toisten mielestä on suorastaan pyhäinhäväistys tarjota Coca-Colaa muussa kuin punaisessa tölkissä.
– Markkinointi & Mainonta: Coca-Cola vetää erikoistölkkinsä pois markkinoilta
Perinteet saavat näkyä tunnuksissakin
Amerikkalaiset jääkiekkofanit saivat kauden 2011 – 2012 alussa äänestää NHL:n parhaan joukkuetunnuksen. Äänestyksessä pärjäsivät vanhat logot. Vähiten ääniä saivat uusien joukkueiden logot sekä perinteikkäiden seurojen uudistetut tunnukset.
Saku Koivun ja Teemu Selänteen Anaheimin vanha ankkalogo sai paljon suosiota, mutta uusittu ei tunnu kiinnostavan kiekkofaneja.
– HS.fi: Fanit äänestivät NHL:n parhaan logon, vanha oli valttia
Turun palloseuran johto päätti alkuvuodesta 2011 vaihtaa seuran tunnuksen uuteen. Onneksi sikariporras halusi fanien päättävän, mikä kolmesta mainostoimiston suunnittelemasta logosta koristaisi jatkossa pelipaitoja. Nimittäin kannattajat suhtautuivat vaihtoon samalla vimmalla kuin Cola-fanit uuteen tölkkiin. Logo jäi vaihtamatta.
Koko ajatus on yhtä oksettava kuin ehdolle asetetut kolme logoakin. TPS:n kannattajat ovat tottuneet pitämään Turun Palloseuraa perinteitään kunnioittavana seurana, jollaisia ei Suomessa ole yhtään liikaa. Nyt yhtä seuran identiteetin keskeistä osaa ollaan kuitenkin raiskaamassa seuran johdon ja kaupallisen mainostoimiston voimin. Pelkkä ajatuskin on häpeällinen.
– TPS-kannattajat.net: TPS:n logoon ei saa koskea
2 vastausta aiheeseen “Maailma on klisee – älä korjaa toimivaa”
Ainut muutos, jota kuluttajat eivät vastusta on hinnanalennus, ja silloinkin yleensä aletaan epäillä, että tuotteessa on nyt jotain vikaa…
Ongelman ydin on varmaan siinä, että on vaikea mitata ennakolta kuinka kiintyneitä kuluttajat brändiin todella ovat. Jos kukaan ei lopulta valita muutoksesta, voidaan ehkä päätellä, että kovin lähelle kuluttajan sydäntä ei alunalkujaankaan ole päästy. Logo kuitenkin vetoaa lähinnä tunteisiin eikä järkeen.
Toisaalta voidaan kyseenalaistaa se, että onko näillä (etenkin sosiaalisessa mediassa) tapahtuvilla rutinoilla edes merkitystä. Uuteen totutaan aikanaan, ja itse en kyllä ole hyvästä brändistä luopunut siksi että sen logoa oltaisiin muokattu. Tietenkin sitä muutoksen tarvetta voidaan aina kyseenalaistaa, mutta vaikea noita asioita on konkreettisesti mitata.
Mitenköhän todellinen suunnitelma tuo TPS:n logomuutos mahtoi olla? Takanahan oli järisyttävän huono kevät ja seuran kannattajien rivit rakoilivat todenteolla. Kukana ei halunnut ”tunnustaa väriä”.
Tuolla tempauksella ja uutisoinnilla saatiin herätettyä paljon tunteita vanhan logon puolesta ja ME-henki nousi ennennäkemättömiin mittoihin. Epäilen että kyseessä oli aidon muutosajatuksen sijasta hienosti suunniteltu markkinointikampanja.