Kategoriat
Sosiaalinen media

Digitaalinen jalanjälki: RSS-syöte

RSS (Really Simple Syndication) on syöte tai joukko syötemuotoja, joita käytetään usein päivittyvän sisällön julkaisemisessa. RSS:n avulla voit tilata blogeista tai uutissivustoilta syötteen, jota voit lukea erillisessä syötteenlukijassa tai internet-selaimella.  Tilaamalla syötteen voit seurata haluamasi blogin tai sivuston  päivittymistä  käymättä jatkuvasti tarkistamassa, onko jotain uutta tarjolla. Syötteitä tukevat sivustot tuntee muun muassa siitä, että selaimen […]

Kategoriat
Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Oletko sinä internetin Isojalka?

Pohjois-Amerikassa Kalliovuorten ja Suurten järvien alueelta uskotaan elävän  Isojalka (Bigfoot) -nimellä tunnettu olento. Eräs kuvausryhmä uskoi Bigfootin päässeen vahingossa heidän vuonna 2001 kuvaamalleen Great North -dokumenttifilmilleen. Kuten ehkä huomasit, tarkemman tarkistelun myötä isojalka osoittautukin mustiin pukeutuneeksi kuvausryhmän jäseneksi. Ihminenkin voi jättää isoja ”jalanjälkiä”. Viime aikaisissa ympäristökeskusteluissa on puhuttu hiilijalanjäljestä ja sosiaalisen median yhteydessä digitaalisesta jalanjäljestä. […]

Kategoriat
Facebook Sosiaalinen media

Digitaalinen jalanjälki: MI6:n johtaja käyttää Speedoja

Britannian tiedustelupalvelun johtajan Sir John Sawersin yksityistietoja on vuotanut julkisuuteen* Facebookin kautta. Vuodon aiheutti Sawersin vaimo, joka laittoin perheen lomakuvia ja muita tietoja profiiliinsa ilman yksityisyyssuojauksia. Viranomaiset ”poistivat” tiedot netistä ja ulkoministeri uskoi, ettei kukaan voisi hyötyä siitä tiedosta, että Sawers käyttää Speedo-merkkisiä uimahousuja. Todellisuudessa tietojen joukossa oli mm. pariskunnan ystävyyssuhteet diplomaattien kanssa, perheen aikuisten […]

Kategoriat
Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Digitaalinen jalanjälki: Hälytys

Olin sunnuntai-iltana (21.2.2010) seuraamassa Ilta Lauran kanssa -talk showta. Illan vieraana olivat muusikko Jippu ja terapeutti, kirjailija, nuorisotyöntekijä Päivi Niemi. Jippu kertoi hakeneensa hakukoneella omaa nimeään ja järkyttyneensä siitä, mitä hänestä oli kirjoitettu internetissä. – Taidan olla ärsyttävimpien naisartistien top 3 -listalla, Jippu arvioi, nauraen kommenttinsa päälle. Taiteilijat herättävät yleensä enemmän tunteita puolesta ja vastaan […]

Kategoriat
Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Digitaalinen jalanjälki: Mikroblogit

Seurasin maanantaina Social Media Tools YLE – viides tapaaminen -webinaaria Areenan lisäksi Qaikussa. En tohtinut juuri kommentoida keskustelua, kun olin esimmäistä kertaa #seminaarikannu-kanavalla, mutta keskustelu antoi selvästi lisäarvoa webinaarille – tuntui kuin olisin itsekin ollut läsnä. Mikroblogissa kirjoitetaan maksimissaan 140 merkin pituisia ”tekstareita”. @nimimerkki- ja #kanava-merkinnöillä viesteihin saadaan sisältöä, joka linkittää ne muuhun keskusteluun ja […]