Kategoriat
Sosiaalinen media

Sosiaalinen kännissä vai mediassa?

Sosiaalista mediaa on määritelty kyllästymiseen asti. Eiköhän sosiaalinen media vielä yhden määritelmän kestä, vaikka kyllästymisen merkkejä onkin ilmassa. Innoituksen tähän tekstiin sain Kalle Talosen pakinasta Sosiaalinen media. Pakina on hauska, mutta se ei mielestäni osu maaliin. Kalle tarinoi, kuinka hänen Facebook-käyttönsä on epäsosiaalista, mutta televisioin katselunsa ja radion kuuntelunsa sosiaalista. Lähestyn sosiaalisen median määrittelyssä asiaa […]

Kategoriat
Facebook Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Miksi Facebook-huijaus toimi?

Facebookissa levisi torstaina 18.3.2010 kulovalkean tavoin Ikean nimissä tehty Facebook-huijaus. Huijaus oli toteutettu fanisivuna, jonka nimi oli ”First 20,000 Fans Get a $1,000 IKEA Gift Card!!!”. Yhdessä hetkessä sivulla oli yli 19 000 fania. Itsekin menin samaan lankaa kuin moni muukin. Jos nyt yhtään muistan, taisi ennen minua olla vajaa 8 000 fania. Miksi me […]

Kategoriat
Sosiaalinen media

Digitaalinen jalanjälki: RSS-syöte

RSS (Really Simple Syndication) on syöte tai joukko syötemuotoja, joita käytetään usein päivittyvän sisällön julkaisemisessa. RSS:n avulla voit tilata blogeista tai uutissivustoilta syötteen, jota voit lukea erillisessä syötteenlukijassa tai internet-selaimella.  Tilaamalla syötteen voit seurata haluamasi blogin tai sivuston  päivittymistä  käymättä jatkuvasti tarkistamassa, onko jotain uutta tarjolla. Syötteitä tukevat sivustot tuntee muun muassa siitä, että selaimen […]

Kategoriat
Facebook Sosiaalinen media

Digitaalinen jalanjälki: MI6:n johtaja käyttää Speedoja

Britannian tiedustelupalvelun johtajan Sir John Sawersin yksityistietoja on vuotanut julkisuuteen* Facebookin kautta. Vuodon aiheutti Sawersin vaimo, joka laittoin perheen lomakuvia ja muita tietoja profiiliinsa ilman yksityisyyssuojauksia. Viranomaiset ”poistivat” tiedot netistä ja ulkoministeri uskoi, ettei kukaan voisi hyötyä siitä tiedosta, että Sawers käyttää Speedo-merkkisiä uimahousuja. Todellisuudessa tietojen joukossa oli mm. pariskunnan ystävyyssuhteet diplomaattien kanssa, perheen aikuisten […]

Kategoriat
Sisältömarkkinointi Sosiaalinen media

Digitaalinen jalanjälki: Hälytys

Olin sunnuntai-iltana (21.2.2010) seuraamassa Ilta Lauran kanssa -talk showta. Illan vieraana olivat muusikko Jippu ja terapeutti, kirjailija, nuorisotyöntekijä Päivi Niemi. Jippu kertoi hakeneensa hakukoneella omaa nimeään ja järkyttyneensä siitä, mitä hänestä oli kirjoitettu internetissä. – Taidan olla ärsyttävimpien naisartistien top 3 -listalla, Jippu arvioi, nauraen kommenttinsa päälle. Taiteilijat herättävät yleensä enemmän tunteita puolesta ja vastaan […]