Sisältömarkkinointia voi mitata. Kun asetat tavoitteen, mittaa myös sen toteutumista. Eivät ne isotkaan laivat tuurilla seilaa. Ota esiin viime vuoden tilinpäätöksesi ja erittele, kuinka paljon olet käyttänyt rahaa erilaisiin markkinointikampanjoihin. Arvioi, paljonko mikin yksittäinen investointi on tuottanut yrityksellesi. Jos et osaa sanoa, pohdi, voisiko asiaa mitata jotenkin jatkossa. Periaatteessa helpointa on tietysti kysy asiakkaalta, miten […]
Kategoria: Markkinointistrategia
Liian usein yrittäjän suusta kuulee, ettei meillä ole markkinointisuunnitelmaa, eikä markkinointibudjettia. Ongelmaa ei minusta olisi, jos yritys ei markkinoisi ollenkaan, eikä käyttäisi rahaa markkinointiin. Pienetkin yritykset käyttävät markkinointiinsa satoja euroja vuodessa, ilman että on mitään käsitystä, onko siitä hyötyä. Ongelma ei ole pelkästään pienten yritysten. Se taitaa olla hyvin yleinen. Vanhassa (1998) Markkinoinnin suunnittelu* -kirjassa […]
Markkinointisuunnitelmaa laatiessasi tarvitset tietoa kohderyhmästäsi. Tehokas keino tiedon hankkimiseksi on nettikysely. Haasteellisinta kyselyissä ei ole tekninen toteuttaminen, vaan kysymysten asetteleminen.
Joe Pulizzin* B.E.S.T.-malli on jäsennelty malli sisältömarkkinointisuunnitelman luomiseen – helppo tapa aloittaa uudelleenajatteluprosessi. Käytä sitä tiedon keräämiseen onnistuneen strategian ja toimintasuunnitelman tekemisessä. B.E.S.T. yksinkertaistaa monimutkaisen prosessin.
Markkinointistrategia on yhtä tärkeä kuin markkinointibudjetti. Useilta pieniltä yrityksiltä se puuttuu – ehkä isommiltakin. Kuitenkin ilman sitä yrityksesi on kuin kesä ilman fillaria. Jos markkinointisi ei tällä hetkellä toimi, sinulla on hyvä syy muuttaa sitä. Jos sinulla ei ole markkinointistrategiaa ollenkaan, olisi varmasti hyvä tehdä sellainen. Toimivaa ei tietenkään kannata korjata, mutta tulevaisuuteen on syytä […]