Yleensä siinä vaiheessa, kun yrittäjä on kyllästynyt firmansa visuaaliseen ilmeeseen tai muuhun viestiin, asiakaskunta ei vielä edes tunnista sitä. Toisaalta yrityksen tai tuotteen viesti voi olla vääränlainen, eikä asiakas ymmärrä kuuluvansa kohderyhmään. Coca-Colan kuuluu olla punaisessa tölkissä ja perinteikkäällä urheiluseuralla on perinteikäs logo. Muutosta ei kannata tehdä muutoksen vuoksi. Toimivaa ei tarvitse korjata. Uudistukset saavat osakseen […]
Kategoria: Markkinointistrategia
Oletko joskus nähnyt yrityksen kotisivuja, joilla sisältönä on pelkkä lista palveluista tai tehtävistä, joita yritys tekee? Minä törmään sellaisiin päivittäin. Myönnän – olen jopa itse tehnyt sellaisia asiakkailleni. Mitä vikaa listassa sitten on?
Sisällöntuotannon on oltava strategista, jotta sillä on liiketaloudellista merkitystä. Ilman strategiaa ja suunnitelmallisuutta sisällön vaikutukset ovat täysin sattuman varassa. Sehän ei sovi vakavasti otettavan markkinoinnin pirtaan. Myynnissä ja markkinoinnissa ei ole tapahtunut mitään uutta sitten Suuren kivisodan. Oleellista niissä on edelleen suunnitelmallisuus ja sinnikäs suunnitelman toteuttaminen. Sisältömarkkinointi ei poikkea tästä mitenkään.
Hinnoittelu on markkinointia. Hinnalla viestit tuotteestasi ja yrityksestäsi. Hinnalla myös segmentoit, eli rajaat kohderyhmäsi. Kirjoittelin aiemmin toimialakohtaisten ongelmien hyödyntämisestä markkinoinnissa. Hinnoittelu mainitaan Talouselämässä (13.2.2011) yhdeksi huonekalualan mätäpaiseista, jonka voisi kääntää itselleen voitoksi. Se voisi olla hyvä työ koko toimialalle. Sama ongelma vaivaa muitakin aloja.
– eläköön sosiaalinen media Sosiaalinen media tarkoittaa kaikkia internetissä julkaistavia härpäkkeitä, joiden sisältöä voi avoimesti tai pienellä porukalla rukkailla mielensä mukaiseksi. Sosiaalinen media ei tarkoita mitään. Olen korviani myöten täynnä puhetta: sosiaalinen media on muutakin kuin Facebook. No, onhan se, mutta mitä? Siihen on niin monta erilaista vastausta kuin vastaajaakin.